المقريزي للدراسـات الاقتصادية والمـالية
Volume 6, Numéro 1, Pages 54-71
2022-06-18

دور الدكاء التسويقي في تحسين الاداء التسويقي بمنظمات الأعمال-دراسة حالة كوندور-

الكاتب : مجدوب عبد الحميد . وكال نور الدين .

الملخص

هدفت الدراسة للتعرف على العلاقة بين الذكاء التسويقي والأداء التسويقي، فاستخدام المعلومات التسويقية يعمل على زيادة فاعلية العديد من الأهداف التسويقية المختلفة، ولتحديد فعالية القرارات المتعلقة بالمنافسين والمنتجات واتجاهات المستهلكين وتحسين الأداء التسويقي يتم الاستعانة بالذكاء التسويقي الذي يعتبر من بين أهم وسائل الإدارة المعاصرة المفتوحة ، والذي من خلاله تستطيع المؤسسة أن تبدع، وتنتج وتسوق، فهي تحتاج إلى معلومات أكيدة وكاملة، ومن بين أهم النتائج المتوصل إليها وجود علاقة بين الذكاء التسويقي والأداء التسويقي تترجمها نشاطات مختلفة، فهناك عدة عوامل تنظيمية متشابكة ومتشعبة تؤثر في الذكاء التسويقي وتجعل منه إما عاملا محققا للأداء التسويقي الأحسن أو معرقلا ومضعفا له. Abstract: This study aimed to identify the relationship between Marketing Intelligence and Marketing Performance, the use of marketing information increases a lot of different marketing goals. To determine the effectiveness of the decisions related to competitors, products, consumers ‘attitudes, and marketing performance improvement, it is aided by marketing intelligence which is considered one of the most important means of contemporary open management, and through which the enterprise be able to create, produce and market, so that it needs certain and complete information.Amongst the most important reached results is the existence of a relationship, between marketing intelligence and marketing performance, that various activities translate it, so there are several interlocking and complex organizational factors that affect marketing intelligence and make it either a realizing factor of better marketing performance or an obstruction and a weaker one.

الكلمات المفتاحية

الذكاء التسويقي؛ الأداء التسويقي؛ الفعالية؛ الكفاءة؛ المعلومات التسويقية ; Marketing Intelligence ; Marketing Performance ; Effectiveness ; Efficacy ; Marketing Information