مجلة افاق علوم الادارة والاقتصاد
Volume 6, Numéro 1, Pages 597-619
2022-06-16

التسويق الالكتروني في المؤسسات الخدمية - دراسة حالة فندق "mercure" الجزائر والوكالة السياحية " Luxury Travel" /ا "e-marketing In Service Institutions - Case Study Of "mercure" Hotel Algeria And The Tourism Agency "luxury Travel"

الكاتب : حراث سمية . بلحيمر براهيم .

الملخص

ملخص: تعتبر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات المحرك الأساسي لهذا العصر لأنها تغلغلت في شتى المجالات لاسيما مجال التسويق، مما أدى ذلك إلى ظهور ما يسمى بالتسويق الالكتروني الخدمي الذي أصبح له أهمية كبيرة في الآونة الأخيرة نتيجة للمزايا الكبيرة التي تجنيها المؤسسات الخدمية نتيجة تطبيقه، وباعتباره من الركائز الأساسية التي ترتكز عليها العملية التسويقية للمؤسسات الخدمية، الأمر الذي أدى إلى إحداث تغييرات وتحولات واسعة على طبيعة الأنشطة التسويقية للمؤسسات الخدمية، ومن هنا جاءت هذه الدراسة من أجل بحث موضوع التسويق الالكتروني الخدمي وبهدف الإلمام بأهم المفاهيم النظرية له وكذلك معرفة مدى تطبيقه في الوكالة السياحية والفندق محل الدراسة. وتوصلت دراستنا إلى أن الوكالة السياحية تسعى لمواكبة متطلبات السوق من خلال تقديم خدمات متنوعة بناء على تطبيق مبادئ التسويق الالكتروني، أما بالنسبة لفندق "Mercure" فهو حريص على الاهتمام بجميع جوانب التسويق الالكتروني في تقديم خدماته للزبائن. :Abstract Information and communications technology is the main driver of this era because it has penetrated in various fields, particularly marketing, resulting in the emergence of so-called service electronic marketing, which has recently become of great importance as a result of the significant advantages that service institutions gain as a result of its application, and as one of the main pillars of the marketing process of service organizations, which has led to wide changes and transformations in the nature of the marketing activities of service institutions, hence this study for Discuss the subject of service electronic marketing with the aim of familiarity with the most important theoretical concepts as well as to know the extent of its application in the tourism agency and the hotel in question. Our study found that the tourism agency seeks to keep up with the requirements of the market by providing various services based on the application of the principles of e-marketing, but for "Mercure" hotel is keen to take care of all aspects of e-marketing in providing its services to customers.

الكلمات المفتاحية

التسويق ; الخدمات ; التجارة الالكترونية Marketing, Services , E-Commerce