مجلة أبحاث ودراسات التنمية - Revue Recherches et Etudes en Développement -
Volume 9, Numéro 1, Pages 51-63
2022-06-15

دور الإدارة الإلكترونية في ترقية نشاط المؤسسات الناشئة في الجزائر ـ دراسة تحليلية

الكاتب : لعوارم مهدي .

الملخص

في ظل التطورات الحاصلة في مجال التكنولوجيا الرقمية، وما أحدثته من تغييرات في شتى مجالات الحياة، خاصة على الصعيد الاجتماعي والاقتصادي، ولعل أبرز هذه التغييرات المصاحبة للتطور التكنولوجي أنها أصبحت تشكل أحد أساسيات المنظومة الإدارية في الجزائر، خاصة وأنها ـ الإدارة الإلكترونية ـ توفر الجهد وتقلل التكاليف وتسهل مختلف الإجراءات الإدارية التي كانت تشكل عبء على المواطن، في مقابل هذا فإن توجه الجزائر نحو الاهتمام أكثر بالمؤسسات الناشئة أصبح يشكل أحد النشاطات الواعدة، التي يتم من خلالها تنويع الاقتصاد الوطني وكذا تحقيق تنمية اجتماعية تكون في مستوى التحديات الراهنة. من هذا المنطلق تأتي هذه الورقة البحثية لتحليل دور الإدارة الإلكترونية في ترقية نشاط المؤسسات الناشئة في الجزائر، خاصة وأن توجه السلطة السياسية نحو إعادة بعث وترقية نشاط هذه المؤسسات، في ظل ما يتطلبه التطور التكنولوجي الرقمي في شتى المعاملات كما أن الإدارة الإلكترونية تنطوي على جملة من الايجابيات المتعلقة بالتقليل من التكاليف والجهد وفي وقت أقل مما يساهم في ترقية المؤسسات الناشئة في الجزائر وتعزيز نشاطها بأسلوب يرقى إلى مستوى المنافسة وتحقيق الجودة كما يساعد على تسهيل الإجراءات الإدارية التي تسمح لإقبال الشباب نحو تطبيق أفكارهم الاستثمارية في إطار مؤسسات ناشئة. In the light of the digital technology field with the changes it carried out in multifarious aspects of life mainly in the social and economic scales, the most important change accompanying the technological advance is that it has become one of the bases of the administrative system in Algeria knowing that electronic administration saves cost and effort and facilitates various administrative procedures that used to represent a burden on citizens. This, however, renders the growing interest of Algeria in the brand new companies one of the promoting activities that enable varying the national economy and realizing a social development capable of facing the present-time challenges. From this outlook, this research paper tries to analyse the role of the electronic administration in promoting the activity of the brand new companies in Algeria in a time the political authorities tend to reinvigorating and promoting the activity of these companies in parallel with what the digital technological advance requires in many transactions.The electronic administration comprises a number of advantages connected to a cost-and-effort saving process in a short time. This contributes to helping promote the brand new companies in Algeria and supporting their activities in a way that ranks them up to the competition level and good quality produce. This helps as well facilitate the administrative procedures that motivate young people to apply their investing ideas in newly emerging companies.

الكلمات المفتاحية

الإدارة الإلكترونية، المؤسسات الناشئة، الرقمنة، الاستثمار ; Electronic administration, brand new companies, digitalization, investment .