مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 7, Numéro 4, Pages 405-426
2022-06-14

دور التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من وجهة نظر المعلمين

الكاتب : براي سمية . بورزق نوار .

الملخص

ملخص: بهدف الكشف عن دور عملية التقويم التربوي في تجويد الكتاب المدرسي، جاءت هذه الدراسة لتجيب عن الإشكال التالي: ما دور عملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من وجهة نظر المعلمين؟ والذي تمت تجزئته إلى الأسئلة الفرعية الآتية: - ما دور عملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من حيث الشكل؟ - ما دور عملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من حيث المضمون؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية وأسئلتها الفرعية، أجريت دراسة ميدانية بـ المقاطعة التربوية رقم 13 بمدينة بئر العاتر ولاية – تبسة – في ديسمبر 2020 وفق مقتضيات المنهج الوصفي، مستعينة بإستمارة إستبيان مكونة من 34 سؤلا، وزع على عينة عشوائية قدر أفرادها بـ 69 مفردة من معلمي المرحلة الإبتدائية، وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا بالإستعانة ببرنامج (SPSS V.23)، وبعدما تم تحليلها سوسيولوجيا وتفسيرها في إطارها النظري ومناقشتها مع ما توفر من نتائج سابقة، تم التوصل إلى مايلي:  يوجد دور إيجابي لعملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي.  يوجد دور إيجابي لعملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من حيث الشكل.  يوجد دور إيجابي لعملية التقويم التربوي في جودة الكتاب المدرسي من حيث المضمون. الكلمات المفتاحية : التقويم ؛ التقويم التربوي؛ الجودة؛ الكتاب المدرسي؛ جودة الكتاب المدرسي. : Abstract In order to reveal the role of the educational evaluation process in improving the textbook, this study came to answer the following problem: What is the role of the educational evaluation process in the quality of the textbook from the point of view of teachers? Which is divided into the : following sub-questions What is the role of the educational evaluation process in the quality of the textbook in terms of form- What is the role of the educational evaluation process in the quality of the textbook in terms of content- In order to answer this problem and its sub-questions, a field study was conducted in the educational district No. 13 in the city of Bir El Ater, Tebessa - in December 2020 according to the requirements of the descriptive approach, using a questionnaire consisting of 34 questions, distributed to a random sample of 69 teachers from the stage Primary, and after data collection and statistical processing using the program (SPSS V.23), and after it was analyzed sociologically and interpreted in its theoretical framework and discussed with the available previous : results, the following was reached There is a positive role for the educational evaluation process in the quality of the textbook- There is a positive role for the educational evaluation process in the quality of the textbook in terms of form- There is a positive role for the educational evaluation process in the quality of the textbook in terms of content- Keywords: Evaluation, educational evaluation, quality, textbook, textbook quality.

الكلمات المفتاحية

التقويم ; التقويم التربوي ; الجودة ; الكتاب المدرسي ; جودة الكتاب المدرسي