دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 11, Numéro 3, Pages 633-646
2022-06-16

مستوى مهارات اتخاذ القرار لدي تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط بولاية مستغانم

الكاتب : محمودي محمد . طاجين علي .

الملخص

تهدف الدراسة من خلال بحثنا الوصفي المسحي إلى التعرف على مستوى مهارات اتخاذ القرار من خلال دراسة ميدانية لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط بولاية مستغانم، دائرة عشعاشة، فافترضنا انه يوجد مستوى مرتفع لمهارات اتخاذ القرار لدى هذه العينة ولهذا الغرض استخدمنا منهج البحث الوصفي وقد اجريت دراستنا هذه على عينة من مجتمع ولاية مستغانم لتلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط متكونة من 90 تلميذا وتلميذة من دائرة عشعاشة ومن مناطق جغرافية مختلفة (حضرية، شبه حضرية، ريفية) حيث تم اختيار العينة العشوائية البسيطة، ولجمع البيانات استخدمنا أداة عبارة عن استبيان كوسيلة للبحث ضم مجموعة من الفقرات والبنود، بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا حيث ارتكزنا في تثمين وتصديق الفرض الرئيسي وجاءت النتائج مخالفة للفرضيات الفرعية. وعلى هذا الأساس أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالعلاقات الاجتماعية لتلاميذ هذه المرحلة في الأسرة والمدرسة ومع الأصدقاء وتوفر المناخ الملائم الذي يساعد على التفكير واتخاذ القرار. The Object of the study aims, through our descriptive survey, to identify the level of decision-making skills through a field study of third-year in middle education pupils in of Mostaganem, Achacha district, so we assumed that there is a high level of decision-making skills in this sample, and for this purpose we used the descriptive research method. Our study was conducted on a sample from the community of Mostaganem for third year in middle education pupils consisting of 90 of both sexes pupils from Achacha district and from different geographical areas (urban, semi-urban, rural) where a simple random sample was chosen, and to collect data We used a tool consisting of a questionnaire as a means of research that included a group of paragraphs and items, after collecting the results and treating them statistically, where we focused on evaluating and validating the main hypothesis and the results were contrary to the sub-hypotheses and on this basis the study recommended the need to pay attention to the social relationships of students of this stage in the family and school and with friends and provide the appropriate climate Which helps thinking and making decisions.

الكلمات المفتاحية

اتخاذ القرار؛ مهارات اتخاذ القرار؛ تلاميذ التعليم المتوسّط. ; Make decision ؛Decision-making skills؛ Pupils of middle education.