الفكر المتوسطي
Volume 11, Numéro 1, Pages 422-441
2022-06-15

النظريّة الأرسطيّة في العالم والألوهيّة

الكاتب : كوكي لبنى .

الملخص

قام أرسطو بتقسيم العالم إلى قسمين : أمّا القسم الأول فهو عالم ما تحت فلك القمر، ويتكوّن هذا العالم من تلازم الصورة والهيولى، هذا التلازم يكون سببا في حدوث الأشياء التي تمتاز بالحركة والسكون والتضاد والفساد. وأمّا القسم الثاني من العالم فهو عالم ما فوق فلك القمر: ويتكوّن هذا العالم من عنصر بسيط ونبيل يسمى الأثير، وهو مادّة الأجرام السماوّية. والعالم بجزئية الفوقي والسفلى متكامل، متناه، يخضع إلى النظام الذي فرضه المحرّك الأوّل في الوجود. هذا المحرّك الأوّل هو الإله وهو علّة الخير والنظام في العالم، لذلك تشتهى الكائنات إلى التشبه به قدر المستطاع فتتحرك شوقا إليه لأنّه علّة وجودها الأول، وهو صورة محضة لا تنحلّ ولا تفسد ولا تتأثّر بالزمن. وهو الغاية النهائية لجميع الموجودات أكملها وجودا. Aristotle divides the world into two parts: As for the first part, it's the world under the sphere of the moon, which consists of the correlation of the image and the hyle, and this correlation is the cause of the occurrence of things that are characterized by movement and stillness in addition of contradiction plus corruption.The second part of the world, is the world above the moon's orbit: this world; consists mainly of a simple and noble element called the ether, which is the substance of the celestial bodies. However the world, in both its upper and lower parts, is integrated, defined and subject to the order imposed by the prime mover in existence. This first drive is God, who is the reason of goodness and order in the world. Therefore, all beings desire to imitate him as much as possible, and so they long for God because he is the first reason of their existence.

الكلمات المفتاحية

ألوهيّة؛ علة؛ معلول ; Divinity; cause; effect