الفكر المتوسطي
Volume 11, Numéro 1, Pages 213-232
2022-06-15

الاستثمار في المورد البشري التعليم وتأثيره على النمو الاقتصادي للجزائر خلال الفترة 2000-2019

الكاتب : بن يمينة عيسى . بوضياف مليكة .

الملخص

ملخص: من خلال هذا المقال سنحاول معرفة الدور الذي يلعبه الاستثمار في المورد البشري في تطوير الكفاءات البشرية،والذي يعتبر خيار إستراتيجي من اجل تنمية وتطوير قدرات ومهارات ومواهب البشر خاصة في مجال التعليم وذلك لضمان تكافؤ الفرص، ومعالجة مشكلة عدم المساواة وتعزيز القدرة الإنتاجية للفرد و المجتمع وقد توصلنا في هذه الدراسة إلى نتائج ابرزها أن رأس المال البشري هو الثروة الحقيقية للجزائر،خاصة و انها تزخر برأس مال بشري شاب ذو قدرات عالية يمكنها من تدارك عجلة النمو الاقتصادي و تحقيق نمو اقتصادي شرط استغلاله بالكفاءة و الفعالية اللازمين كما أن هناك استثمارات كبيرة في التعليم،ونمو مبهر في معدلات الالتحاق و تكافؤ الفرص بين الجنسين على جميع مستويات التعليم تقريبا،وهذا يسمح بتوفير اطارات متخصصة وتقنيات عالية،علاوة على ذلك يقيس مؤشر رأس المال البشري النتائج الحالية لسياسات التعليم كميا على مخرجات المستقبل ولكن ما يستنتج هو ان هذا الاستثمار التعليمي لم يؤثر بفعالية كبيرة على تحقيق نمو مستهدف وذلك يعود بالدرجة الاولى الى اهتمام الدولة بالجانب الكمي دون النوعي في مجال التعليم على مختلف مراحله. Through this article, we will try to find out the role that investment in the human resource plays in the development of human competencies, which is a strategic option for the development of human abilities, skills and talents especially in the field of education, in order to ensure equal opportunities, addressing the problem of inequality and enhancing the productive capacity of the individual and society, we have reached results in this study, most notably that human capital is algeria's real wealth, especially since it is full of young with high capacity that enables it to accelerate and achieve economic growth provided which it is exploited with the necessary efficiency and effectiveness and there are significant investments in education, impressive growth in enrolment rates and equal opportunities between genders at almost all levels of education, allowing for the provision of specialized frameworks and high technologies, in addition to the human capital index measures the current results of education policies quantitatively on future outcomes, but what is concluded is that this educational investment has not significantly affected the achievement of targeted growth due to the state's interest in the quantitative sub-qualitative aspect of education at various stages.

الكلمات المفتاحية

رأس المال البشري،استثمار تعليمي،تنمية كفاءات،نمو اقتصادي. ; Keywords: Human capital, Educational investment, Competency development, Economic growth,