أبحاث قانونية وسياسية
Volume 7, Numéro 1, Pages 430-448
2022-06-15

أهمية مبادئ إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية: دراسة ميدانية بمؤسسة زناتة للأجور ولاية تلمسان الرمشي

الكاتب : بومدين نادية . بن رحو سهام .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهمية مبادئ إدارة الجودة الشاملة في تحقيق الميزة التنافسية بمؤسسة زناتة للأجور بولاية تلمسان الرمشي، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام عدة مناهج لتوضيح العلاقة بين متغيرات الدراسة منها: المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الإحصائي بما يتناسب مع طبيعة الموضوع المدروس، حيث تم توزيع 50 استبانة على أفراد عينة الدراسة المتمثلة في مختلف المستويات الوظيفية الموجودة بالمؤسسة، كما تم استخدام عدة أساليب إحصائية منها: معامل ألفا كرونباخ، التكرارات والنسب المئوية، المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، ارتباط بيرسون. وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: هناك علاقة ارتباطية قوية موجبة بين إدارة الجودة الشاملة والميزة التنافسية، كما أوصت الدراسة بضرورة مشاركة العاملين في صنع القرار بغية تحسين الأداء مما يزيد من جودة الإنتاج. :Abstract This study aims to identify the importance of the principles of total Quality management in achieving competitive advantage in the zenata wages corporation in the state of Tlemcen AL-Ramshi, to achieve this goal, several approaches were used to clarify the Relationship between the study variables, including : the descriptive analytical approach, and the statistical approach in proportion to the nature the subject being studied, where 50 questionnaires were distributed to the study sample members of the various functional levels in the institution, and Several statistical methods were used, including : Cronbach alpha, coefficient, frequencies and percentages, arithmetic .averages, standard deviations, and Pearson correlation The study reached the most important results : There is a strong positive correlation between the principles of total Quality management and competitive advantage, The study also recommended the need for employees to praticipate in decision-Making in order to improve .performance, which increases the Quality of production

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الجودة .الميزة التنافسية . التنافس . سوق العمل Keywords: Quality . Competitive advantage. Competition . Labor market