المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 10, Numéro 1, Pages 110-154
2022-06-15

مرتكزات الخطاب الصحفي وقضية انخفاض اسعار النفط في الجزائر دراسة تحليلية صحيفة الخبر نموذجا

الكاتب : اعراب فطيمة .

الملخص

تسعى هذه الدراسة الى التعرف على مرتكزات الخطاب الصحافي لصحيفة الخبر حيال قضية تداعيات انخفاض أسعار النفط في السوق الدولية وانعكاسه على الموازنة العامة في الجزائر، بوصفها تعتمد أساسا على موارد المحروقات بنسبة 98% مما انعكس سلبا على عملية الاداء لجميع القطاعات ، انطلاقا من هذا قمنا بمسح شامل لجميع الأعداد الصحفية التي ارتكز عليها الخطاب الصحافي لتداعيات أزمة انهيار أسعار النفط وتم اختيار الفترة الزمنية من الحادي عشر جوان 2014 إلى نهاية الواحد والثلاثون 31 ديسمبر 2014، وهي الفترة الي شهدت فيها كثافة للنشر ازاء هده القضية حيث تم تحديد حجم العينة الإجمالي بـ 36 عددا، بالإضافة إلى نوع العينة المعتمدة العينة القصدية، وقد توصلت الدراسة الى أهم النتائج: أن الحديث الصحفي هو أهم وأكثر الفنون الفكرية التي استعملتها الصحيفة في معالجة أزمة انخفاض أسعار النفط وتداعياتها في الجزائر بنسبة 50% بالاستعانة بالخبراء والاقتصاديين، وذلك للتفصيل وقراء الأزمة بشكل أعمق وجب الاهتمام بها وتقديم التوضيحات والتصريحات اللازمة لتنوير الرأي العام وطمأنته بتقديم توقعات وحلول مستقبلية لمواجهة هذه الأزمة الاقتصادية، وعليه نوصي عند معالجة أزمة اقتصادية لابد من الاستعانة بكتاب صحفيين متخصصين في الاقتصاد يتمتعون بمهارة الكتابة والمعالجة للأزمات الاقتصادية من كل الجوانب، وهم على مستوى عال من المهنية والشفافية والاستقلالية لإضفاء مصداقية على محتوى الخطابات الصحفية والحرص على تقديمها بموضوعية دون تدخل السياسة التحريرية للصحيفة أو جهات أخرى. Abstract This study seeks to identify the foundations of the press discourse of Al-Khabar newspaper regarding the issue of the repercussions of the drop in oil prices on the international market and its impact on the general budget in Algeria. As it mainly depends on fuel resources by 98%, which negatively affected the performance of all sectors, Based on this, we conducted a comprehensive survey of all the press issues on which the press rhetoric was based on the implications of the oil price crisis, and the time period was chosen from eleventh June 2014, to the end of the thirty One December 2014, This is the period in which there has been a lot of publishing about this issue, when the total sample size was determined to be 36 numbers, in addition to the type of approved sample, the intention sample, The study reached the most important results: The press talk is the most important and most intellectual art that the newspaper used in dealing with the crisis of low oil prices and its repercussions in Algeria by 50%, with the help of experts and economists, In order to elaborate and read the crisis in a deeper way, attention must be paid to it and to provide the necessary explanations and statements to enlighten public opinion and reassure it by presenting future expectations and solutions to confront this economic crisis. Accordingly, we recommend that when dealing with an economic crisis, writers specialized in economics who have the skill of writing and dealing with economic crises from all sides, and they are at a high level of professionalism, transparency and independence, should be used to give credibility to the content of press speeches and to ensure that they are presented objectively without the intervention of the editorial policy of the newspaper or other parties.

الكلمات المفتاحية

الأطر الإعلامية؛ الأزمات الاقتصادية؛ أزمة انخفاض أسعار النفط. ; discours. Media. frameworks; Economic crises; The crisis of low oil prices.