دراسات إقتصادية
Volume 22, Numéro 1, Pages
2022-06-15

تفعيل الأطر القانونية للتسويق للحد من الخداع التسويقي وترسيخ أخلاقيات التسويق

Auteurs : Benamrouche Faiza .

Résumé

تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على مختلف اللوائح القانونية التي تبنت في فحواها ضبط النشاط التسويقي، بغرض حماية المستهلك من الخداع والغش، الذي سببه الممارسات اللاأخلاقية للمسوقين والمؤسسات على اختلاف نشاطاتها. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج تشير الى أن المشرع الجزائري لم يغفل عن هذه الممارسات، حيث قام بسن جملة من القوانين التي تنظم النشاط التسويقي وتسعى الى حماية المستهلك، ومعاقبة كل ممارس للخداع والغش التسويقي. This study aims to shed light on the various legal regulations that adopted the control of marketing activity, in order to protect the consumer from deception and fraud caused by the immoral practises of marketers, and institutions of all their activities. Through this study, we reached a set of results indicating that the Algerian legislator did not lose sight of these practises, as he enacted a number of laws that regulate marketing activity and seek to protect the consumer, and punish every practitioner of marketing fraud. Keywords: Marketing ethics, marketing fraud, legal controls for marketing in Algeria, consumer protection

Mots clés

أخلاقيات التسويق ; الخداع التسويقي ; الضوابط القانونية للتسويق في الجزائر ; حماية المستهلك