الإحياء
Volume 22, Numéro 2, Pages 31-52
2022-06-15

التطبيقات الدعوية لمفهوم الحوافز الإدارية

الكاتب : الدكتور سهيل محمد قاسم مينق .

الملخص

ملخص البحث: عنوان هذا البحث "التطبيقات الدعوية لمفهوم الحوافز الإدارية " رغب الباحث من خلاله في دراسة تقويمية لمفهوم الحوافز ضمن علم إدارة الموارد البشرية، ودراسة عدد من النماذج العملية لتطبيق هذا المفهوم في حياة السلف الصالح في التاريخ الإسلامي بغية الخروج بنتائج حقيقية واقتراحات علمية وتطبيقية تسهم في تحسين أداء المؤسسات الدعوية وإدارة وتحفيز الدعاة، وتمت صياغة مشكلة البحث في الإجابة على السؤال الرئيس: ما التطبيقات الدعوية للمفهوم العلمي للحوافز الإدارية ضمن وظائف علم إدارة الموارد البشرية، ومدى الاستفادة من تطبيقاتها الدعوية المعاصرة؟، وتفرع عنه عدد من التساؤلات من أبرزها: ما التأصيل الإسلامي لمفهوم الحوافز ضمن إدارة الموارد البشرية الدعوية؟ وما التطبيقات العملية المقترحة لتفعيل مفهوم الحوافز في المؤسسات الدعوية؟ وظهرت أهمية البحث من خلال التعريف بسبق الإسلام وشموليته في العناية بجوانب الحياة كافة، ومنها الجانب الإداري، لاسيما العناية الفائقة بمفهوم الحوافز الذي يؤدي إلى نجاح العملية الإدارية، إضافة إلى تقديم مقترحات تطبيقيات دعوية قد تسهم في تحسين أداء الاعمال الدعوية وتحفيز الدعاة والمدعوين، ولتحقيق أهداف البحث اعتمد الباحث على المنهج الاستقرائي، فقام بجمع المسائل العلمية المتعلقة بمفهوم الحوافز الإدارية من خلال كتب إدارة الموارد البشرية، واستقراء الوقائع التاريخية للإدارة الإسلامية المتصلة بمفهوم الحوافز، واستفاد الباحث من عدد من الدراسات السابقة التي درست أنظمة الحوافز وعلاقتها بالإدارة العامة والإسلامية، وتميز عنها في دراسته بدراسة عدد من النماذج التطبيقية لمفهوم الحوافز ضمن الإدارة الإسلامية، ويتكون البحث من: تمهيد، وثلاثة فصول، وخاتمة، وقائمة المصادر، على النحو التالي: - تمهيد: تضمن التعريف بالموضوع، وأسباب اختياره ، والأهداف التي يسعى لتحقيقها، والدراسات السابقة، ومنهج البحث ومكوناته. - الفصل الأول: عناية الإسلام بالحوافز وتطبيقاتها في الكتاب والسنة . - الفصل الثاني: نماذج من تطبيقات السلف لمفهوم الحوافز الإدارية. - الفصل الثالث: أهم خصائص الحوافز في المنهجية الإسلامية، ومقارنتها بمفهوم الحوافز المعاصر. - قائمة المراجع. :ABSTRACT The researcher wanted to conduct an evaluation study for the concept of incentives within of human resource management science ; and compare it with practical models in Islamic history in order to come up with real results and practical suggestions that contribute to improve the performance of advocacy (DAWA ) institutions and motivating preachers (caller to Islam ) . The research problem was in main question: What are the advocacy (DAWA) applications in Islamic history for the concept of administrative incentives, and extent of contemporary benefit from it? the sub-question, most notably: What is the Islamic rooting of the concept of incentives? What are the practical applications proposed to activate the concept of incentives in advocacy institutions? . The importance of this research showed introducing the precedence of Islam in caring for all aspects of life, administrative aspect, taking care of the concept of incentives that support success of administrative process, and presenting advocacy (DAWA) proposals that may contribute to improve the management of preachers (caller to Islam ) and motivating the invitees (people those whom called to Islam ) . The Inductive Approach was adopted in collecting scientific issues for the concept of administrative incentives, historical induction of Islamic management related to the concept of incentives, making the necessary comparisons, benefit of a number of studies related to incentive systems in public and Islamic administration . The research contains the following : - An introduction that included a definition of subject, reasons for choosing it, its objectives, approach, components, and its three chapters: Chapter One: Islam's care for incentives and their applications in the Qur'an and Sunnah. Chapter Two: Examples of the applications of the predecessors to the concept of administrative incentives. - Chapter Three: The most important characteristics of incentives in the Islamic methodology, and their comparison with the contemporary concept of incentives. - List of references.

الكلمات المفتاحية

التطبيقات، الدعوية، الحوافز، التطبيق، التاريخ ; applications , Dawa , Incentives, history, application