مجلة الحقوق والعلوم الانسانية
Volume 15, Numéro 2, Pages 235-249
2022-06-15

الانتقادات الموجهة للتسويق و الممارسات التسويقية اللاأخلاقية

الكاتب : عباس عبد القادر . شتوح رحمون .

الملخص

إن دعاة التسويق يشيرون إلى أن الهدف النهائي للتسويق هو إرضاء العميل. أنه من الصعب الحصول على نتيجة واضحة وتحديد ما إذا كان التسويق أخلاقي أو غير أخلاقي، ومن هذا المنطلق تطرقنا إلى مجموعة من النقاط وهي: 1 - طبيعة الأخلاق 2- مفهوم الأخلاق وأخلاقيات التسويق3- انتقادات الموجهة للمزيج التسويقي 4- المشكلات الأخلاقية في التسويق 5- أمثلة حقيقية لممارسات التسويق غير الأخلاقية وانطلاقا من ذلك حاولنا تقديم 6-المنظمات الحديثة والدستور الأخلاقي. لنخلص إلى أن الالتزام بالمبـادئ الأخلاقية في ممارسة أي نشاط في حياتنا يجب أن يكون نابع من داخلنا وصدقنا مع ذاتنا، والتزامنا مع أنفسنا قبل التزامنا مع الغير. Marketing advocates point out that the ultimate goal of marketing is customer satisfaction. It is difficult to obtain a clear result and determine whether marketing is ethical or unethical, and from this point of view we touched on a set of points, namely: 1 - The nature of ethics 2 - The concept of ethics and marketing ethics 3 - Criticisms of the marketing mix 4 - Ethical problems in marketing 5 Real examples of unethical marketing practices Based on this we have tried to present 6-Modern Organizations and Ethical Code. To conclude that the commitment to ethical principles in the practice of any activity in our lives must stem from within us, our honesty with ourselves, and our commitment to ourselves before our commitment to others.

الكلمات المفتاحية

الأخلاق ; انتقادات موجهة للمزيج التسويقي ; الممارسات التسويقية غير الأخلاقية ; ethics ; criticism of the marketing mix ; unethical marketing practices