Annales de l’université d’Alger
Volume 36, Numéro 2, Pages 445-460
2022-06-13

محتويات وسائل الاعلام بين الانتقادات وذريعة تلبية رغبة الجمهور

الكاتب : سحنون نصيرة .

الملخص

أصبحت مهمة إشباع رغبات الجمهور شعارا جاهزا لأغلب القائمين على وسائل الإعلام. يسعون من خلاله إلى جذب قدر معتبر من فئات الجمهور وتشجيعهم على الإقبال على محتويات إعلامية متنوعة. تجمع بين تقديم المعلومات والتعليم والتثقيف ومواد تستهدف تخفيف الضغوط اليومية وتحقيق التوازن النفسي. ‏ وقد ظهر على إثر ذلك اهتمام متزايد لدراسة هذه الوسائل الإعلامية وبإمكانياتها ‏وقدراتها الاتصالية، ترتّب عنه كم معتبر ‏من النظريات ارتبطت كل واحدة منها بالسياق الزماني والمكاني الذي أنجزت فيه، ‏إذ تباين تفسير وتحليل قدرات وإمكانات ومهام هذه الوسائل، ويقدم المدخل الوظيفي في هذا الإطار مقاربة مفيدة لفهم الظاهرة الإعلامية. وعليه سنحاول من خلال هذا المقال معالجة الدور الترفيهي في وسائل الإعلام والانتقادات التي تتعرض لها في مقابل دفاع القائمين عليها عن هذا الدور بذريعة منح الجمهور ما يريده وهذا في ضوء المدخل الوظيفي خصوصا في الشق الذي يشرح العلاقة بين الجمهور ووسائل الإعلام ويفسر الاستمرارية التي حافظت عليها هذه الوسائل رغم ‏إمعانها في تقديم مضامين إعلامية ذات نوعية ‏متدنية. الكلمات المفتاحية: الترفيه، النظرية الوظيفية، المحتويات الإعلامية Abstract: The task of satisfying people's desires has become a ready-made slogan for the solid majority of those in charge of the media. Through the mentioned slogan, the responsible of the media seek to attract a great deal of audiences and to encourage them to accept various media contents, which combine information, education, cultivation, and materials which aimed at alleviating daily pressures and achieving psychological balance. Consequently, an increasing interest in studying these media and their communication capabilities has emerged. It resulted in a significant number of theories, each of which was linked to the temporal and spatial context in which the theories were accomplished. The interpretation and analysis of capabilities and tasks of these media are varied. In this framework, the functional approach presents, therefore, a useful approach to understanding the media phenomenon. This paper attempts to treat the entertaining role in the media and the critiques which, i.e., the media are subjected to. Simultaneously, it addresses the defense of those reponsibles for this role, under the pretext of giving the audience what they wish, based on the functional approach, especially in the part that explains the relationship between the public and the media and that delineates the continuity that these media maintained, despite their persistence in providing low quality media content. Keywords: Entertainment, Functional Theory, Media Contents.

الكلمات المفتاحية

الترفيه-النظرية-الانتقادات-