مجلة المنهل
Volume 8, Numéro 1, Pages 77-96
2022-06-13

بلاغة الإقناع بضرب الأمثال ـ دراسة لنماذج مختارة من القرآن الكريم

الكاتب : حاقة عبد الكريم .

الملخص

ملخص: لقد حظيت الأمثال القرآنية بدراسات كثيرة اقتصرت على الجانب الجمالي البياني، وفي هذه الورقة البحثية المعنونة بـ : " بلاغة الإقناع بضرب الأمثال ـ دراسة لنماذج مختارة من القرآن الكريم" نحاول تسليط الضوء على الجانب الحجاجي الإقناعي من ضرب الأمثال القرآنية، إذ من غير شك أن مقصدية الخطاب القرآني لا تتوقف عند الجانب الجمالي للأمثال، ولكنها تتعداه إلى الجانب التواصلي، فالقرآن الكريم رسالة موجهة إلى المخاطبين بغية إقناعهم بالحق والخير الذي نزل القرآن لتجسيده واقعا ملموسا، وقد تناول البحث في جانبه النظري التعريف بالإقناع والمثل كما بين أن القرآن الكريم هو كتاب إقناع لا كتاب إكراه، وفي الجانب التطبيقي تناول البحث نماذج مختارة من الأمثال وبين الجوانب الإقناعية فيها، وقد خلص البحث إلى أن الأمثال القرآنية لا يراد منها جمالها اللغوي فقط وإنما هي مسوقة لإقناع المخاطبين. Abstract: The Qur’anic proverbs have received many studies that were limited to the aesthetic aspect. And in this research paper entitled: " Rhetoric of persuasion by Proverbs - A Study of Selected Models from the Holy Qur'an", We try to shed light on the persuasive argumentative aspect of quoting Qur’anic proverbs, Undoubtedly, the intent of the Qur’anic discourse does not stop at the aesthetic aspect of proverbs, but goes beyond it to the communicative aspect, The Holy Qur’an is a message addressed to the addressees in order to convince them of the truth and the good that the Qur’an was revealed to embody as a tangible reality, In its theoretical aspect, the research dealt with the definition of persuasion and proverb, as it showed that the Noble Qur’an is a book of persuasion, not a book of compulsion, On the practical side, the research dealt with selected examples of proverbs and the persuasive aspects in them. The research concluded that Quranic proverbs are not intended for their linguistic beauty only, but are marketed to convince the addressees

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأمثال ؛ البلاغة الجديدة ؛ الحجاج ؛ الإقناع ؛ التواصل ؛ مقصدية الخطاب . ; Keywords: proverb ; the new rhetoric; argumentation; persuasion: communication; intentionality of speech .