مجلة الدراسات القانونية والسياسية
Volume 8, Numéro 2, Pages 327-341
2022-06-05

دور التكوين الالكتروني للموظف في تحقيق جودة الخدمة العمومية في الجزائر

الكاتب : حامدي معمر . محبوبي محمد .

الملخص

تسعى المرافق العامة لتقديم خدمات ذات جودة عالية للمواطنين، رغم التحديات الحاصلة في البيئة الخارجية للإدارات العامة من قبيل العولمة والتطور التكنولوجي وتنوع المهارات المطلوبة للأداء، وازدياد حاجات المواطنين وتجددها باستمرار، مما يستلزم التكيف مع المتغيرات البيئية عن طريق النهوض بمعارف ومهارات وخبرات مواردها البشرية، من خلال الاستثمار فيها وتنميتها وتكوينها، وتحقيق اهداف الموظفين والادارة على حد سواء. نريد في هذه الورقة البحثية ان نبين ضرورة تكوين الموظف كقاعدة اساسية لتحقيق جودة الخدمة العمومية، وتوصلنا في نهاية البحث الى ضرورة استخدام التكوين الالكتروني للموارد البشرية، كوسيلة لتحسين اداء المرفق العام، ولمواكبة التطورات التكنولوجية الحاصلة في العالم Public utilities seek to provide high-quality services to citizens, despite the challenges in the external environment of public administrations such as globalization, technological development, variety of required skills for performance, and diversification and renewal of citizens’ needs constantly. This requires adapting to environmental changes by advancing its human resources’ knowledge, skills and expertise through investing, developing, and training them, besides achieving the goals of the employees and management alike. In this research paper, we seek to shed light on the necessity of the local employee’ formation as a basic rule to achieve the quality of public service. Finally, we want to show the need to form an employee as a base for achieving the quality of public service, and at the end of the research we find the need to use the electronic training of human resources, as a means of improving the performance of the public facility, and to keep pace with technological developments in the world.

الكلمات المفتاحية

التكوين الالكتروني للوارد البشرية ; المرافق العامة ; الخدمة العمومية ; الجودة ; Electronic formation of human resources ; public administration ; public service ; the quality