تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 2, Pages 770-790
2022-06-12

Executive Functions (inhibition, Working Memory) And Their Relationship To Reading Performance Difficulties In Adhd Children

Authors : Kara Zin Eddine . Djenane Amine .

Abstract

Abstract: This study aimed to reveal the disorder of executive functions (inhibition and working memory) and their relationship to reading difficulties in their performance cleft in children of hyperactivity accompanied by attention deficit, where the researcher applied a hyperactivity questionnaire designed by him to select the sample, then apply the pictorial intelligence test for Ahmed Zaki Saleh, the application of the Stroop test, as well as the working memory test, and the reading test for Saliha Ghalab. The study sample included six children schooled in the fourth year of primary school suffering from ADHD, and the results of the study showed the effective role of executive function disorder (inhibition and working memory) in The emergence of reading performance difficulties in children of hyperactivity accompanied by lack of attention. هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن اضطراب الوظائف التنفيذية (التثبيط والذاكرة العاملة ) وعلاقته بصعوبات القراءة في شقها الأدائي عند أطفال فرط النشاط الحركي المصحوب بنقص الانتباه، حيث قام الباحث بتطبيق استبيان فرط النشاط الحركي مصمم من طرفه لانتقاء العينة، ثم تطبيق اختبار الذكاء المصور لأحمد زكي صالح، وتطبيق رائز ستروب وكذا اختبار الذاكرة العاملة، واختبار القراءة لصليحة غلاب، وقد شملت عينة الدراسة ستة أطفال متمدرسين بالسنة الرابعة ابتدائي يعانون من اضطراب فرط النشاط الحركي المصحوب بنقص الانتباه، وقد أظهرت نتائج الدراسة الدور الفعال لاضطراب الوظائف التنفيذية (التثبيط والذاكرة العاملة) في ظهور صعوبات الأداء القرائي عند أطفال فرط النشاط الحركي المصحوب بنقص الانتباه الكلمات المفتاحية: الوظائف التنفيذية التثبيط؛ الذاكرة العاملة؛ صعوبات القراءة؛ فرط النشاط الحركي المصحوب بنقص الانتباه.

Keywords

Executive functions; Inhibition; Working memory; Reading difficulties; Attention deficit hyperactivity disorder