تنمية الموارد البشرية
Volume 17, Numéro 2, Pages 326-348
2022-06-12

خفض التجريد في الرياضيات: حالة المناهج- السنة الأولى متوسط بالجزائر نموذجا Reducing Abstraction In Mathematics: The Case Of Curriculums- First Middle School In Algeria As A Model

الكاتب : بوضياف محمد . طالبي محمد الطاهر . حازي محمد . شطيطح محمد .

الملخص

حاولت هذه الدراسة بحث إشكالية تعامل كل من منهاج الرياضيات ووثيقته المرافقة (مرحلة التعليم المتوسط بالجزائر) مع التجريد في السنة الأولى متوسط. اعتمدنا في إنجازها على المنهج الوصفي التحليلي والإطار المسمى "خفض التجريد" كأداة للتحليل والتفسير. هدفت الدراسة إلى تحقيق جملة من الأهداف أهمها: - إثراء النقاش الدائر حول التجريد في تعليم وتعلّم الرياضيات. - معرفة مكانة التجريد في الوثيقتين السالف ذكرهما، ومدى جعله ملائما للنمو المعرفي للمتعلّمين. - المساهمة في توسيع نطاق استخدام الإطار المسمى "خفض التجريد". خلصت الدراسة إلى تبوء التجريد مكانة متميزة في كل من المنهاج ووثيقته المرافقة حيث عملا على جعل التعلّمات المستهدفة في متناول المتعلّمين إلى حد ما ممّا يعكس إمكانية توسيع نطاق استخدام وتطبيق الإطار المسمى "خفض التجريد" إلى القطب التربوي (المنهاج، الكتاب المدرسي، المعلّم). Abstract: This study tried to investigate the problem of dealing with both the mathematics curriculum and its accompanying document (intermediate education stage in Algeria) with abstraction in the first year average. In our achievement, we relied on the descriptive analytical approach and the framework called "abstraction reduction" as a tool for analysis and interpretation. The study aimed to achieve a number of objectives, the most important of which are: -Enriching the debate on abstraction in teaching and learning mathematics. - Knowing the place of abstraction in the aforementioned documents, and the extent of making it appropriate for the cognitive development of learners. - Contribute to expanding the use of the framework called "abstraction". The study concluded that abstraction occupies a distinct position in both the curriculum and its accompanying document, and that the latter two work to make the targeted learning accessible to learners to some extent (with a lower abstraction level), which reflects the possibility of extending the use and application of the framework called "abstraction reduction " to the educational pole (Curriculum, school book, teacher).

الكلمات المفتاحية

تعليمية الرياضيات ; التجريد ; خفض التجريد ; منهاج الرياضيات ; التعلّم ; educational mathematics ; abstraction ; reducing abstraction ; mathematics curriculum ; learning