دفاتر البحوث العلمية
Volume 10, Numéro 1, Pages 401-422
2022-06-12

علم اجتماع التربية، التنشئة الاجتماعية والأخلاق

الكاتب : أيت عيسي حسين .

الملخص

نسعى من خلال هذا المقال لعرض خصوصية المقاربة النظرية لعلم اجتماع التربية، وتنوع مواضيع البحث ضمن هذا الحقل المتميز، من أجل إبراز أهمية توظيفها في تحليل عوامل أزمتنا الأخلاقية وحالة الاختلال والعطالة التعليمية والتربوية. مع التنبيه إلى مبررات التركيز على مفهوم التنشئة الاجتماعية وأولوية الاهتمام بالتربية الأخلاقية، استنادا إلى رؤية عالم الاجتماع إيميل دوركايم والمفكر مالك بن نبي. In this article, we seek to present the specificity of the sociological approach to education, and the diversity of research themes within it, in order to underline the importance of employing this approach in the analysis of the factors of our moral crisis and the state of inertia and ineffectiveness of educational effort. With attention to the justifications for adopting the broad concept of education, which corresponds to the meaning of socialization. we refer to the vision of the sociologist Emile Durkheim and the Algerian thinker Malek Bennabi, on socialization and the priority of moral education (ethics).

الكلمات المفتاحية

علم اجتماع التربية ; تنشئة اجتماعية ; تربية أخلاقية ; إميل دوركايم ; مالك بن نبي