مجلة العلوم الإسلامية والحضارة
Volume 7, Numéro 2, Pages 253-266
2022-06-05

الخدمة العمومية في الإعلام: إشكالية المفهوم والممارسة

الكاتب : علال عبدالقادر .

الملخص

تؤدي وسائل الإعلام على اختلاف أنواعها وأنماط الممارسة الإعلامية فيها أدورا رئيسية وفاعلة في مرافقة تجسيد البرامج التنموية وعمليات التغيير على الأصعدة الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، ولعل الإعلام وبحكم تماسه المباشر مع المتلقي (المواطن) قد يكون له السبق في إحداث التأثير المنشود أكثر من غيره لارتباطات تتعلق بالجوانب السوسيولوجية والسيكولوجية للجمهور المستهدف فيه من جهة ولتكفله بانشغالات هذا الجمهور وتلبية احتياجاته وأذواقه وميولاته الفكرية والترفيهية بشكل عام من جهة ثانية، وذلك في إطار ما يسمى بتقديم خدمة عمومية تبنى على تمكين الفرد من حقه في المعرفة والتربية والتثقيف عبر المضامين والرسائل التي تبثها وتنشرها وسائل الإعلام الوطنية. وهنا يتجلى هدف دراستنا في تسليط الضوء على طبيعة الخدمة العمومية المقدمة ضمن النشاط الإعلامي وتوضيح التشابك بين الجانب المفاهيمي فيها والممارساتي. The media of all kinds and patterns of media practice in them play major and effective roles in accompanying the embodiment of development programs and processes of change at the social, economic and political levels. Perhaps the media, by virtue of its direct contact with the recipient (citizen), may have the lead in creating the desired effect more than others because of connections related to aspects Sociology and psychology of the target audience on the one hand, and to ensure that this audience is concerned with the concerns of this audience and meet its needs, tastes, and intellectual and entertainment tendencies in general on the other hand, within the framework of what is called providing a public service based on empowering the individual with his right to knowledge, education and education through the contents and messages broadcast and disseminated by the national media Here, the aim of our study is to shed light on the nature of the public service provided within the media activity and to clarify the intertwining between the conceptual aspect in it and the practices. Keywords: public service; media; concepts; practice

الكلمات المفتاحية

الخدمة العمومية; الإعلام; المفاهيم; الممارسة.