مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 25, Numéro 1, Pages 333-352
2022-06-11

قياس رضا المريض عن خدمات الرعاية الصحية: باستخدام نماذج الشبكات العصبية الاصطناعية (ann) Measuring Patient Satisfaction With Health Care: Using Artificial Neural Network (ann) Models

الكاتب : عينوس رضوان .

الملخص

هدف هذه الدراسة هو تطوير واختبار نموذج SERVQUAL لقياس جودة الخدمات الصحية في الجزائر. تم تقييم جودة خدمات الرعاية الصحية في اربع عيادات خاصة مختلفة التخصصات في مدينة تلمسان. تم تطبيق استبيان SERVQUAL (والذي يشمل 22 عنصرًا في 5 أبعاد) على 153 مريضًا من أجل الحصول على تصورات المرضى للخدمات المقدمة من قبل العيادة. تم استخدام احد نمادج الشبكات العصبية الاصطناعية (MLP) لاختبار جودة الخدمة وذلك بسبب الاعتماد على المتغيرات اللغوية عند تقييم الخدمات. اظهرت النتائج ان تقييم المرضى لجودة خدمات الرعاية الصحية تكون على اساس المؤثوقية، الملموسية، الضمان، التعاطف والاستجابة. الكلمات المفتاحية: نموذج SERVQUAL؛ الرعاىة الصحية؛ الشبكة العصبية الاصطناعية؛ التسويق الصحي؛ رضى المريض. Abstract: The aim of this study is to develop and test a SERVQUAL model for to measure the quality of health services in Algeria. The quality of health care services was assessed in four private clinics of various specialties in the city of Tlemcen. The MLP model is used to test the quality of service due to the reliance on linguistic variables when evaluating services. SERVQUAL questionnaire (which includes 22 items in 5 dimensions) was applied to 153 patients in order to obtain patients' perceptions of the services provided by the clinic. The results showed that the patients' evaluation of the quality of health care services is based on reliability, tangibility, assurance, sympathy and responsiveness.

الكلمات المفتاحية

نموذج SERVQUAL ; الرعاىة الصحية ; الشبكة العصبية الاصطناعية ; التسويق الصحي ; رضى المريض ; SERVQUAL Model ; Health Care ; Artificial Neural Network ; Health Marketing ; Patient Satisfaction