مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 25, Numéro 1, Pages 169-195
2022-06-11

تحليل القدرات التنافسية لزيت الزيتون الجزائري و ومحددات الطلب على صادراته في السوق الكندية Algeria's Olive Oil Competitiveness Analysis And Its Determinants Of Exports Demand In Canadian Market

الكاتب : عبدوس عبد العزيز . بوسدرة بوعزة بوسيف .

الملخص

مستخلص: يعتبر منتوج زيت الزيتون من أهم المنتجات التي يمكن أن تساهم في تنمية الصادرات خارج المحروقات ، باعتبار أن الجزائر تصنف من أهم الدول المنتجة له من حيث الكمية والجودة ، وعليه تحاول هذه الدراسة التعرف على الوضع التنافسي لزيت الزيتون الجزائري فى السوق العالمى مقارنة مع أهم الدول المصدرة لزيت الزيتون باستخدام عدة مؤشرات تقيس القدرة التنافسية لزيت الزيتون، والتعرف أيضا على أهم محددات الطلب الخارجي لزيت الزيتون الجزائري ، مع التركيز أساسا على السوق الكندية . Abstract: Olive Oil product is one of the most important products that can contribute to the developing of exports outside the oil, considering that Algeria is considered one of the most important producing countries of Olive Oil in terms of quantity and quality.This study attempts to identify the competitive situation of Algeria's Olive Oil in the worldwide markets compared to the most important exporting countries of Olive Oil. we using several indicators for measuring the Olive Oil competitiveness, and also identify the most important determinants of external demand for Algeria's Olive Oil, with a focus mainly on the Canadian market.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: قدرة تنافسية؛صادرات زيت زيتون؛نصيب سوقي؛اختراق سوق؛تنافسية سعرية. ; Keywords: competitiveness; Olive Oil exports; market share; market penetration; price competitiveness