مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا
Volume 2, Numéro 1, Pages 28-47
2022-03-01

أهمية الاختبارات التحصيلية في التقويم التربوي

الكاتب : عبد الكريم سعيد .

الملخص

ملخص: تتضمن العملية التربوية والتعليمية الكثير من المحاور الأساسية التي تحقق النجاح اللازم لتنشئة الأجيال البشرية تنشئة صالحة فاعلة في مجتمعها محققة لذاتها ولغيرها التقدم والرخاء والازدهار. وتبدأ هذه المحاور بتحديد الأهداف والتخطيط له ، تم وضع المناهج وطرق التدريس ووسائل التعليم وأدواته لتحقيق هذه الأهداف، ثم تأتي عملية التقويم لما تم تنفيذه في ضوء الأهداف المسطرة، لتحديد المراحل التالية اللازمة لاستمرارية التعليم. وتعد الاختبارات التحصيلية من واحدة من أهم وسائل التقويم المتنوعة، وهي وسيلة لها دور كبير في قياس تحصيل الطلبة، والتعرف علة مدى تحقيق المنهج الدراسي للأهداف المسطرة ، والكشف عن نقاط القوة والضعف فيه، وبذلك يمكن العمل على تحسين وتطوير العملية التربوية التعليمية والوصول بها إلى الأفضل. ولا يتأتى ذلك إلا من خلال بناء اختبارات ذات مصداقية تفي بالغرض المطلوب و هو تقويم الجوانب المعرفية للمتعلم. وعلى هذا سنحاول من خلال بحثنا هذا نتطرق إلى مفهوم الاختبارات التحصيلية وأنواعها ومميزاتها وخطوات بنائها وتقنينها. الكلمات المفتاحية: التقويم- الاختبار التحصيلي The educational process includes many of the basic axes that achieve the necessary success for the upbringing of human generations, a good and effective upbringing in their society, realizing itself and others, progress, prosperity and prosperity. These axes begin with setting goals and planning for them, curricula, teaching methods, teaching methods and tools have been developed to achieve these goals, then comes the evaluation process for what has been implemented in light of the established goals, to determine the next stages necessary for the continuity of education. Achievement tests are one of the most important various evaluation methods, and it is a means that has a great role in measuring students' achievement, identifying the extent to which the curriculum has achieved the established goals, and revealing its strengths and weaknesses, and thus work can be done to improve and develop the educational process and bring it to the best . This can only be achieved through building credible tests that fulfill the required purpose, which is the evaluation of the cognitive aspects of the learner. On this, we will try, through hour research, to address the concept and types of achievement tests. And its advantages and steps for its construction and legalization.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التقويم- الاختبار التحصيلي Key words: évaluation - testing