مجلة اللغة الوظيفية
Volume 9, Numéro 1, Pages 447-460
2022-06-10

الأنا والآخر في رائية عروة بن الورد، دراسة في سيمياء الثقافة The Ego And The Other In Raiya Of Urwa Ibn Al-ward, A Study In The Semiotics Of Culture

الكاتب : نصر داود . حصيد فيصل .

الملخص

تسعى هذه الورقة إلى استنطاق قصيدة من قصائد صعاليك العصر الجاهلي، وتتمثل في رائية عروة بن الورد، قصدَ الوقوف على مكامن الأنا والآخر فيها، ما يجعلنا أمام إشكالية مفادها: كيف تجّلت أنا الشاعر في مقابل الآخر؟ وللإجابة على هذه الإشكالية استعنا بآليات سيمياء الثقافة لاستقراء القصيدة والغوص في مكنوناتها. وقد تُوصِلنا هذه الدراسة إلى عدد من النتائج لعلّ أهمها: تجليّ فوقية الرجل على المرأة في الشعر، وبروز الكرم خُلُقا حميدًا يتّصف به عروة بن الورد، بالإضافة إلى إعطاء عروة صفات مثلى للصعلوك النشيط. This paper seeks to interrogate a poem from the poems of the pre-Islamic Sa’aliks, represented by the Raiya of Urwa Ibn Al-Ward, with the intention of identifying the potentials of the self and society in it, which leads us to a problem thats ays: How was the poet's personality manifested in contrast to his society? In order to answer this problem, we used the mechanisms of cultural semiotics to extrapolate the poem and dive into its contents. This study has reached a number of results, perhaps the most important of which are: the manifestation of the superiority of men over women in poetry, the emergence of generosity in a benign manner that characterizes Urwa Ibn Al-Ward, in addition to giving Urwa optimal qualities of the energetic Su’alok.

الكلمات المفتاحية

الشعر ; الجاهلي ; الصعاليك ; سيمياء الثقافة ; الأنا ; الآخر ; Poetry ; Pre-Islamic ; Sa’aliks ; Semiotics of Culture ; Ego ; Other