المعيار
Volume 13, Numéro 1, Pages 467-479
2022-06-10

فن السخرية وتجلياته في مسرحية الفيل يا ملك الزمان لسعد الله ونوس

الكاتب : كشيدة عمر .

الملخص

يعدُّ فنّ السّخرية فنّا قديماً، فهو موجود بوُجُود الإنسان، وبزيادة الحاجة إلى التّعبير عن الحاجات المختلفة، غدا مساحة للتّنفيس عن النّفوس التي أثقلتها هموم الحياة، ومحطّةً يستريح فيها المكروبون، والمسحوقون تحت عجلة الزّمن الرّدئ. ولئن اختلفت أنواع السُّخرية من عصر لآخر، حسب الزَّمان، والمكان، والملابسات، فإنَّ الثَّابت أنّها توزّعت على مختلف فُنون الأدب، وكانت أكثر جلاء في فنّ المسرح الذي يعدّ أكثر ملاءمة لفنّ السّخرية لارتباطه بواقعية الطّرح، ويمنح مساحةً للتّعبير الحرّ تنعدم ُ في سِواه. من هنا كانت لنا قراءة في مسرحية " الفيل يا ملك الزّمان" لسعد اللّه ونّوس. فما مدى تجلّي السّخريّة في عناصر: اللّغة، العنوان، الزّمان والمكان في المسرحية؟ Sarcasm is an ancient art, since it is linked with man existence. And with increasing necessity to express a variety of needs, it has become a space for venting the souls burdened by life’s worries, and a resting place for the afflicted, and the crushed under the wheel of bad time. Although the types of sarcasm differed from one era to another according to time, place, and circumstances, it is proven that it has been distributed among the various arts of literature, particularly in theater where it was more evident because of its connection with the realistic proposal and It gives a space for free expression that is absent in other arts. On this basis, we had undergone a study to Saad Allah Ouanous’s play "Al-Fil Ya Malika Ezzaman". What extent is Sarcasm manifested to in the play through the following elements: language, title, and setting?

الكلمات المفتاحية

 السّخريّة:  الأدب المعاصر:  فن المسرح: ;  Sarcasm :  Modern Art:  Theater: