مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 9, Numéro 1, Pages 508-523
2022-06-10

The Impact Of Middle Managers' Roles On Marketing Strategy Implementation: A Study Of A Sample Of Middle Managers

Authors : Bouachera Mokhtar . Hachemaoui Kamel .

Abstract

This article aims to determine the impact of middle managers' roles on marketing strategy implementation, we relied on descriptive and analytical methodology based on variables description and data analysis and testing the hypotheses, the data were collected through a survey from 138 middle managers in 11 countries, and for testing the hypotheses we relied on Structural Equation Modeling Analysis SEM by using (SPSS 25; AMOS 22), the results showed that there are four main roles that have a positive impact on marketing strategy implementation ,we mention it as follows: Strategy coordinator, Strategy influencer, Strategy facilitator, Resource allocator. تهدف هذه المقالة إلى تحديد تأثير أدوار المديرين المتوسطين على تنفيذ الاستراتيجية التسويقية ، حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي القائم على وصف المتغيرات وتحليل البيانات واختبار الفرضيات ، كما تم جمع البيانات من خلال مسح من 138 مديرًا متوسطًا في 11 دولة ، ولاختبار الفرضيات اعتمدنا على تحليل نمذجة المعادلات الهيكلية باستخدام SPSS 25 ؛ AMOS 22 ، أظهرت النتائج أن هناك أربعة أدوار رئيسية لها تأثير إيجابي على تنفيذ استراتيجية التسويق ، نذكرها على النحو التالي: منسق استراتيجي ، مؤثر إستراتيجي ، ميسر إستراتيجية ، مخصص موارد.

Keywords

marketing strategy implementation ; middle managers ; strategy coordinator ; strategy influencer ; strategy facilitator ; resource allocator