مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية
Volume 9, Numéro 1, Pages 359-375
2022-06-10

دور الكفاءة المهنية في تعزيز إدارة الأزمات في زمن كورونا -دراسة حالة مؤسسة "قروز" الفندقية بمنطقة بشار .

الكاتب : عليم فتيحة .

الملخص

تحاول هذه الدراسة تسليط الضوء على العلاقة القائمة بين الكفاءة المهنية وإدارة الأزمات .وذلك من خلال استبانة موجهة إلى 30 عامل في مؤسسة "قروز" الفندقية ببشار ٬ تم استهدافهم بطريقة العينة الطبقية . استخدمت الدراسة مقياس ليكرت الخماسي وتم اعتماد بعض الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات : الوسط الحسابي ٬ الانحراف المعياري ٬ معامل الارتباط ٬ الانحدار البسيط . و قد خرجت الورقة البحثية بحتمية الاهتمام بالكفاءة المهنية حتى يتأتى للمؤسسة محل الدراسة دعم إدارة الأزمة الحالية التي يعرفها سوق الخدمات الفندقية مع إجراءات التباعد الاجتماعي . مع ضرورة وجود مجموعة كاملة من الأبعاد المهنية في تطوير إدارة الأزمات خاصة للمؤسسات السياحية. فمؤسسة " قروز" الفندقية بحاجة إلى تعزيز البعد المعرفي اكثر مقارنة مع البعد الوجداني . وهذا قد يخلق سوقا مجزأة ويضعف من فعالية نظام إدارة الأزمة الحالية. The business environment today is characterized by many changes, so organizations (producing commodities or services) must consider supporting the state of defense and continuity service organizations exposed to any crisis. And this is what this study tries to confirm the relation between professional competence and through a questionnaire directed to 30 workers in the “Grouz” (A hospitality organization) in BECHAR. They were targeted by a stratified sampling method. The study used the five-point Likert scale and some statistical methods were adopted to analyze the data: arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient, simple regression. And the research paper came out with the inevitability of paying attention to professional competence so that the institution under study can support the management of the current crisis defined by the hotel services market with social distancing measures. With need for a full range of professional dimensions in the development of crisis management, especially for hospitality organization. The "Grouz" organization needs to enhance the cognitive dimension more compared to the emotional dimension. This may create a fragmented market and weaken the effectiveness of the current crisis management system.

الكلمات المفتاحية

Professional competence ; Crisis management ; Corona pandemic ; Cognitive dimension ; Emotional dimension ; Performance dimension ; Productive dimension ; كفاءة مهنية ; إدارة أزمة ; جائحة كورونا ; بعد معرفي ; بعد وجداني ; بعد أدائي ; بعد إنتاجي