آفاق سينمائية
Volume 9, Numéro 1, Pages 192-206
2022-06-10

المتخيل التراثي بين المسرح والسينما مسرحية صهيل وفيلم وقائع سنين الجمر أنموذجا

الكاتب : ربيعي هالة . زاوي بوزادي فتيحة .

الملخص

يعتبر التراث موردا مهما للإلهام والتدبر ويدعو أهل المجتمع المفكر في النظر فيه، معرفة للتاريخ ووقائعه والإحاطة به بشكل تحليلي واستنباط للمعلومات، والاستفادة منه، ثم فهمه وتوظيفه حسب الحاجة، وعلى رأس الباحثين فيه والمجتمعين حول عيون الموارد التراثية الشعبية، نجد أسرة السينما والمسرح. يحيط مقالنا بعملين مهمين من بين الاعمال الجميلة في دائرة الإنتاج الفني الجزائري من أفلام ومسرحيات، عبر عمل السينمائي لخضر حمينة والمسرحي هارون الكيلاني، وهما سفر في توظيف المتخيل التراثي عبر فيلم (وقائع سنين الجمر) ومسرحية (صهيل)، الأول توظيف ذكي للحكاية والأسطورة والأفعال وتوليفة رائعة بين التاريخ والحضور التراثي، والمسرحية بطاقة سياحية بامتياز لزيارة ومشاهدة الحياة الشعبية من منظور التراث الفعلي والقولي. Abstract: Heritage is considered as an important resource for inspiration and mediation. It is an aesthetic source that invites everyone interested in contemplation to meditate and research it. Fot it is the archive that tells customs, traditions, and people's different practices.It's role is not limited by giving us an image of the past, but beyond that, since heritage is a cultural legacy which enables us to define the future vision of society. At the head of researchers and those who are interested in it, especially in the field of folk heritage resources, we find the family of cinema and theater.Our article covers two important works among artistic works that have been concerned with studying the aesthetics of heritage and its presence in popular life. Among the most important productions in the Algerian artistic field of films and plays, we find the work of cinematographer Lakhdar Hamina and playwright haroun al-kilani who excelled in embodying and reviving the employment of heritage through the movie ''The Facts of Ember Years'' and the play ''saheel''. For the film succeeded in employing the tale and the myth with its various scenes in a wonderful synthesis that combined the history and the heritage presence together.The play, however, is a tourist card per excellence and a first class ticket that allows the recipient to visit, discover and watch folk life from the perspective of actual and expressive heritage.

الكلمات المفتاحية

المسرح ; السينما ; التراث ; المتخيل التراثي