معارف
Volume 17, Numéro 1, Pages 766-783
2022-06-01

مسرح سعد الله ونوس بين السياسي والتسييس قراءة في مسرحية "مغامرة رأس المملوك جابر"

الكاتب : علوات كمال .

الملخص

يستحضر الباحث في هذا الإطار طرحا تجريبيا على مستوى طبيعة الكتابة المسرحية في الوطن العربي بعد امتزاجها بالوعي الحداثي،وذلك من خلال محاولات الكاتب المسرحي الحداثي "سعد الله ونوس" لتأسيس نمط مسرحي عربي بقالب عربي يبتعد نوعا عن القالب المسرحي الغربي من منظورين فنيين (النص والعرض). وما يهدف إليه البحث هو كشف الغبار عن ما عصفت به الحداثة المسرحية عبر رواد مسرحيين كسعد الله ونوس الذي استثمر التراث العربي الزاخر وأقحمه داخل ثنايا المسرح العربي عبر آليات معرفية وطروحات جمالية تتمثل في الاحتفال والجمهور والتراث، التجريب، من ثم التسييس هذه الأخيرة هي الصيغة المراد دراستها في هذا البحث للوصول الى مكاسب الممارسة المسرحية العربية بشكلها الأصيل والجمالي. The researcher evokes an experimental presentation on the level of the nature of theatrical writing in the Arab world after its combination of modern consciousness, through the attempts of the modernist playwright '”SaadallahOuanous” to establish an Arab theatrical style in an Arab style that departs somewhat from the Western theatrical template from two artistic perspectives (text and presentation). What the research aims to do is to uncover the dust of what has been ravaged by theatrical modernity through theatrical pioneers such as “SaadallahOuanous”, who invested the rich Arab heritage and entered it into the Arab theater through cognitive mechanisms and aesthetic thesis consisting of celebration, audience and heritage, westernization, and therefore the politicization of the latter is the formula to be studied in this research to reach the gains of Arab theatrical practice in its original and aesthetic form.

الكلمات المفتاحية

السياسي ; التسييس ; القالب المسرحي ; التجريب ; سعد الله ونوس ; نكسة 1967