معارف
Volume 17, Numéro 1, Pages 639-655
2022-06-01

الميتا شعرية دراسة في نصوص من الشعر الجزائري المعاصر

الكاتب : لباشي عبد القادر .

الملخص

يستعرض هذا البحث عملية التنظير للشعر بالشعر نفسه، أو ما اصطلح عليه الميتا شعرية، وذلك في نماذج من الشعر الجزائري المعاصر ، بحيث يرصد موقع الشاعر من العملية الشعرية، والكتابة لا سيما في علاقته بظاهرتي التراث، والحداثة كل مرّة. إنّ الاشتغال عبر الميتا شعر أتاح نقل القصيدة إلى الحداثة أولا ثم إلى التجريب وهو مستمر في السعي الحثيث إلى تقديم مفاهيم ورؤى نقدية متجسدة في أشكال شعرية جديدة . وعليه تتحدّد جملة من الإشكاليات لعل أبرزها : -ما مفهوم الميتا شعرية؟ أيهما أسبق التنظير أم الشعر؟ - ما هو مفهوم الشعر لدى الشاعر الجزائري المعاصر في إطار العمل الشعري ذاته؟ وما هي منطلقاته الفكرية والجمالية ؟ This research presents theorizing about poetry by poetry itself, or what is termed meta-poetics, through models of contemporary Algerian poetry, and it therefore monitors the poet's task in the poetic process, and writing, especially in relation to the phenomena of heritage and modernity. Working through meta-poetry made it possible to transfer the poem to modernity first and then to experimentation, and it continues to strive to present critical concepts and visions embodied in new poetic forms. Based on the foregoing, a number of questions are raised, including: What is the meaning of meta-poetics? Which one precedes the endoscopy or the hair? - What is the concept of poetry for the contemporary Algerian poet in the context of the poetic work itself? What are its intellectual and aesthetic premises?

الكلمات المفتاحية

ميتا شعر، نصوص، شعر جزائري، التصوف، التجربة.