مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 15, Numéro 1, Pages 22-35
2022-06-09

Factorial Structure Of The Teacher's Quality Of Work Life Scale

Authors : Merniz Afif . Otmani Abed .

Abstract

ABSTRACT: The current study aims to reveal the relationship of emotional intelligence to quality of life in a sample of 80 (40: mothers of children with cerebral palsy, 40: mothers of uninfected children) in Mostaghanem, Algeria, using comparative descriptive approach and tools: emotional intelligence measure, quality of life scale. The results were: - There are statistically significant differences at the level of 0.01 indications between mothers of children with motor cerebral palsy and mothers of children who do not have emotional intelligence in favour of mothers of children with motor cerebral palsy; -There are no statistically significant differences at a level of significance of less than 0.05 between mothers of children with motor cerebral palsy and mothers of children who are not infected with quality of life; - There is a statistically positive and functioning relationship at the 0.01 indicative level between emotional intelligence and quality of life in mothers of children with motor cerebral palsy; - The quality of life in mothers of children with motor cerebral palsy can be predicted through their emotional intelligence at a level of 0.01. ملخص: يهدف هذا البحث إلى تطوير أداة قياس صالحة وموثوقة مصممة لقياس جودة حياة العمل (QWL) لمعلمي المدارس الابتدائية الجزائرية. تكون المقياس من 30 فقرة تم تطبيقها على 239 معلمًا ومعلمة. تم إجراء تحليل العاملي استكشافي لتحديد عدد عوامل QWL. تم إجراء تحليل العاملي التأكيدي للتحقق من عدد العوامل، للتحقق من صحة وموثوقية المقياس، تم تحديد الصلاحية الهيكلية والموثوقية المركبة، كما تم تحديد العوامل الستة الهامة بناءً على تحليل العوامل. أظهر التحليل الإضافي أن هذه العوامل الستة مجتمعة أوضحت 64.55٪ من التباين الكلي.

Keywords

Measurement instrument; Quality of work life; factorial structure.