recherches économiques
Volume 17, Numéro 1, Pages 311-328
2022-06-08

تحسين جودة مخرجات التعليم العالي والبحث العلمي الجزائرية باستخدام الوسائل التكوينية للأستاذ الجامعي أثناء الخدمة، -من وجهة نظر أساتذة جامعة الجيلالي بونعامة بخميس مليانة-

الكاتب : فرحي محمد . سي أحمد نذير .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تحسين جودة مخرجات التعليم العالي والبحث العلمي الجزائرية، من خلال تنمية وتطوير قدرات ومهارات الأستاذ الجامعي، باستخدام وسائل تكوينية أثناء الخدمة، مع إبراز أهمية ذلك، عبر قراءة نظرية لما جاء في الدراسات السابقة ذات صلة بالموضوع من جهة، وتوزيع 107استبانة على أساتذة جامعة الشهيد الجيلالي بونعامة بخميس مليانة، معامل الثبات بها :0.968 من جهة أخرى، لتفرز الدراسة عن عدة نتائج مفادها وجود اهتمام كبير من قبل المستقصين، وحاجة ملحة حول الاستعانة بتلك الوسائل التكوينية المعبر عنها في عبارات الاستبيان، بغية ضمان وتحسين جودة مخرجات التعليم العالي والبحث العلمي الجزائرية باستمرار. Abstract: This research paper aims to improve the quality of Algerian higher education and scientific research outputs throughout the development of capacities and skills of university professor, using formative means during the service, highlighting the importance of this through a theoretical reading of what was mentioned in the previous studies related to the subject on the one hand, and distributing (107) questionnaire to professors at the university elchahid djillali bou naama in khemis meliana, on the other hand its reliability coefficient is:0.968. The study results in several results, which indicate that there is great interest from the investigators and there is an urgent need for the use of those formative means expressed in the statement of the questionnaire in order to insure and constantly improve the quality of the Algerian higher education and scientific research outputs.

الكلمات المفتاحية

التكوين؛ الأستاذ الجامعي؛ جودة مخرجات التعليم العالي والبحث العلمي. ; training ; university professor; quality higher education and scientific research outputs.