حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 16, Numéro 1, Pages 163-184
2022-06-07

دور الخدمات الإرشادية والتوجيهية في تطوير الوعي المعرفي للتلميذ في المؤسسات التعليمية(مراكز التوجيه والإرشاد أنموذجا )

الكاتب : شعباني مليكة .

الملخص

ملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة دور الخدمات الارشادية والتوجيهية في تطوير الوعي المعرفي للتلميذ في المؤسسات التعليمية ، ولبلوغ هذا الهدف اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي وعلى عينة تضمنت مجموعتين، المجموعة الأولى شملت 208 تلميذا والمجموعة الثانية تمثلت في 56 مستشار التوجيه المدرسي ، وبعد تطبيق استبيانين توصلت الدراسة إلى أن: الخدمات التي يقوم مستشار التوجيه المدرسي والمهني في المؤسسات التعليمية لها دور في تطوير الوعي المعرفي، ويمكن تلخيصها في النقاط التالية: - خدمات المتابعة النفسية التربوية والمرافقة البيداغوجية: الكشف المبكر عن قدرات التلاميذ و عن المشكلات النفسية والصعوبات المدرسية التي يمكن أن يُظهرونها - خدمات التوجيه: توجيه التلاميذ إلى مختلف التخصصات التعليمية وفقا ما يتناسب قدراتهم - خدمات التوعية: إعلام التلاميذ بمحتوى التخصصات العلمية ومخارجها المهنية وتطوير وعيهم المعرفي حول مستجدات الحداثة التي أضيفت للتخصصات، والمتطلبات العلمية والمعرفية لكل تخصص. - الخدمات الارشادية: ارشاد التلاميذ على توظيف معارفهم المكتسبة وتقييمها والتفكير في المعارف التي تم اكتسبها والتي لم تكتسب قبل اختيار أي تخصص، ومساعدتهم على تطوير وعيهم في تحسين تحصيلهم الدراسي المعرفي Abstract The present study aims to know the role of counseling and guidance services in developing the cognitive awareness of the student in educational institutions in Algeria. To this end, the author relied on the descriptive approach and on a sample that consists of two groups. The first group included 208 students and the second group was represented by 56 school and vocational guidance counselors After applying tow questionnaires; the study concluded that: the services provided by the school and vocational guidance counselor in educational institutions have indeed a role in developing cognitive awareness, which can be summarized in the following points  Psycho-educational follow-up services and pedagogical accompaniment: early detection of students’ abilities; psychological problems and school difficulties that students can show.  Guidance services: directing the students to various educational disciplines according to their abilities  Awareness services: informing the students about the contents of the scientific disciplines and their professional opportunities, developing their knowledge of the modern developments that have been added to the disciplines, the scientific and cognitive requirements for each specialization.  Counseling services: advising the students to use and evaluate their acquired knowledge and to think about the knowledge that was acquired and not acquired before choosing any specialization and help them develop their awareness in finding ways to improve their academic knowledge  Evaluation services: evaluating students’ results and making them aware of their strengths and weaknesses.

الكلمات المفتاحية

الخدمات الارشادية، الخدمات التوجيهية، الوعي المعرفي