السياسة العالمية
Volume 6, Numéro 1, Pages 1280-1295
2022-06-05

دراسة قياسية لأثر الاستثمار العام على العمالة في الجزائر خلال الفترة 1990-2020 A Standard Study Of The Impact Of Public Investment On Employment In Algeria During The Period 1990-2020

الكاتب : جعفري لطفي .

الملخص

تعتبر البطالة واحدة من أكثر المشاكل التي تعاني منها معظم دول العالم خاصة النامية منها، وللقضاء على هذه الظاهرة لابد من وضع استراتيجيات محكمة تساهم في خلق مناصب الشغل وتوظيف اليد العاملة، ويعتبر الاستثمار العام خاصة في القطاع الاقتصادي من أهم الاستراتيجيات التي تساهم في التخفيف من مشكلة البطالة ورفع مستوى العمالة، لذلك تهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز أثر الاستثمار العام على العمالة في الجزائر خلال الفترة 1990- 2020، حيث تم الاستعانة بمقاربة قياسية باستخدام منهجية الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة المتباطئة ARDL، علما أن الاستثمار العام يمثل المتغير المفسر في النموذج، والعمالة تمثل المتغير التابع، أين توصلت النتائج إلى وجود علاقة توازنية طويلة الأجل بين الاستثمار العام والعمالة، كما توجد علاقة معنوية طردية بينهما. Unemployment is one of the most common problems that most countries of the word suffer from, especially the developing ones, in order to eliminate this phenomenon, effective strategies must be developed that contribute to creating jobs. Public investment, especially in the economic sector, is one of the most important strategies that contribute to alleviating the problem of unemployment and raising the level of employment. Therefore this research paper aims to highlight the impact of public investment on employment in Algeria durig the period 1990-2020, where as a standard approach was used using the ARDL methodology, and the public investment represent the explanatory variable in the model, and employment is the dependent variable. The results showed that there is a long-term equilibrium relationship between public investment and employment, there is also a positive significant relationship between them.

الكلمات المفتاحية

الاستثمار العام ; العمالة ; دراسة قياسية ; منهجية ARDL ; الجزائر ; public investment ; employment ; standard study ; ARDL methodology ; algeria