السياسة العالمية
Volume 6, Numéro 1, Pages 1237-1248
2022-06-05

الأخطاء الشائعة والمتكررة في البحوث الاكاديمية

الكاتب : لطاد ليندة .

الملخص

من خلال استقراء تاريخ الأمم يتبين لنا أن العلم والبحث العلمي وراء كل قيمة حضارية، ومما لا شك فيه أن أهم مقومات البحث العلمي وتطويره هو توفير حرية أكاديمية مسؤولة وتأطير جيد، وكذا دعم مادي ضف إلى ذلك وجود مختبرات ومراكز علمية متخصصة. والجامعة باعتبارها أرقى مؤسسة في السلم العلمي فهي تهدف إلى تحقيق وضمان مستوى عال من المهارات والكفاءات للطلبة الجامعيين. الأمر الذي يساهم في ضمان نجاح البحث العلمي. إلا أن الالتفات إلى واقع البحوث الاكاديمية الجامعية التي ينجزها طلبتنا في كل سنة جامعية في مختلف مؤسسات التعليم العالي في الجزائر، يمكننا أن نتلمس عدة ثغرات تعترض قدرات الطلبة والباحثين بشكل عام. والمشكلة الأساسية التي باتت اليوم تكتنف الباحثين الناشئين في الدراسات العليا، هو عدم اتقانهم لأصول البحث العلمي. تعود جذور هذه المشكلة إلى وجود قصور في عملية اعدادهم وتدريبهم على كتابة البحوث. ومن ثم أمسى معظم الطلبة يعتمدون على بحوث جاهزة متواجدة في مواقع الكترونية سهلة التحميل، أو اقتناء اطروحات ورسائل ومذكرات جاهزة في المكتبات وما على الطالب إلا قص ولصق دون عناء وأدهى أن الأخطاء تتوارث بين الطلبة من جيل إلى جيل وأصبحت هي الصحيحة. ولذا نتساءل ماهي هذه الأخطاء الشائعة والمتكررة والمتوارثة بين الطلبة؟ ولتلافي هذه المشكلة، وجدنا من المناسب وضع دراسة مسحية لجملة من البحوث المعروضة في المكتبات والبحث عن تلك الاخطاء المتداولة والمشتركة في المذكرات والأطروحات. Abstract Through the extrapolation of the history of nations, it appears to us that science and scientific research underlie all cultural values, and it is undeniable that the most important elements of scientific research and its development consist in ensuring responsible academic freedom and good supervision, as well as material support, in addition to the existence of laboratories and specialized scientific centers. The university, as the highest institution in the scale of knowledge, aims to achieve and guarantee a high level of qualifications and skills for university students. This contributes to the success of scientific research. However, if we pay attention to the reality of academic research conducted by our students in each academic year in the different Algerian higher education institutions, we can see several shortcomings vitiating the capabilities of students and researchers in general. The fundamental problem that now surrounds the young researchers of the higher cycles is their lack of mastery of the fundamental principles of scientific research. There is no doubt that the root of this issue lies in the lack of preparation and training in research development. As a result, most students resort to ready-made research available on easily downloadable websites, or to acquiring ready-made theses, papers and dissertations from libraries; all that is left for the student to do is to copy and paste without difficulty and, more importantly, most of the mistakes passed down from generation to generation of students, are the only authentic values. So we ask ourselves, what are these mistakes commonly made, repeated and passed on among students? In order to avoid this issue, we considered it appropriate to develop and use the most appropriate methodology, which is the survey methodology, in order to be able to search for the methodological errors, which become common points within its research.

الكلمات المفتاحية

البحث العلمي ; البحث الاكاديمي ; مكونات البحث ; اصول البحث ; اخطاء البحوث ; Research ; Academic research ; Search components ; principles of research ; research errors