مجلة النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 585-599
2022-06-04

التصوير الاستشراقي في الجزائر

الكاتب : مقدس حفيظة .

الملخص

يروم هذا البحث رصد نوايا المستشرقين في الجزائر من خلال أعمالهم الفنية التي كانت اختراقا للبلاد و تغلغلا في أعماقها، و تجديدَ نظراتها و تحويل تحليل تفاصيلها الدّقيقة في اللّوحة التشكيلية إلى محضرٍ تاريخي مُنقّب، غير خال من الشعرية، والنّشوة، والرّفعة، والتعظيم. كما زوّدت الاستعمار الفرنسي بمجمل الدراسات والتفاصيل بهدف تغيير صورة شمال إفريقيا بشكل ملائم لاحتياجات الاستعمار الثقافية و الاجتماعية و مدمّر للثقافة الجزائريّة و الديانة الإسلامية و الهويّة الوطنية؛ كلّه بخطاب تشكيلي جديد و مبدع خاصّة من حيث اللّون والإضاءة و الحركة، اعتمد على الألوان الحارة واستخدام اللون الأحمر والأصفر والبني بتفاوت في التشكيلة اللونية. This research aims to monitor the intentions of orientalists in Algeria through their artworks that penetrated the country and penetrated its depths, renewing its views and transforming the analysis of its minute details in the plastic painting into a historical record excavated, not free of poetic, ecstasy, elevation, and glorification. It also provided the French colonialism with all studies and details with the aim of changing the image of North Africa, appropriately to the cultural and social needs of colonialism and destroying Algerian culture, Islamic religion and national identity; All with a new and creative plastic discourse, especially in terms of color, lighting and movement, it relied on warm colors and the use of red, yellow and brown colors with varying color range.

الكلمات المفتاحية

الاستشراق، المستشرقين، التصوير المسندي، الفنون الجميلة، التصوير الاستشراقي، الاستشراق في الجزائر. ; Keywords : Orientalism, Orientalists, easel painting, fine arts, Orientalist painting, Orientalism in Algeria.