مجلة النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 155-168
2022-06-04

مشكلات أدب الطفل في الجزائر دراسة تحليلية

الكاتب : فتحي خيرة . مسيردي مصطفى .

الملخص

يمثل أدب الطفل ركيزة مهمة في بناء شخصية الطفل وتنمية فكره وإبداعه ، لأن هذا الأدب بما يحمله من قيم ومبادئ ومعلومات وفنون ، يشغل دورا لا يستهان به في تربية الطفل وإثراء مخيلته وتطوير مستوى فكره . فالكتابة للطفل ليست أمرا هينا ، فهي موجهة لفئة حساسة وجب مراعاة شروط عدة أثناء كتابة نص قصصي أو مسرحي موجه للأطفال . وهذا ما خلق عدة تحديات ومشكلات تواجه الكتابة والتلقي ، و تستدعي تضافر جهود كل المعنيين بالكتابة للطفل ، من الكتاب و دور النشر، وأساتذة علم النفس التربوي ، للبحث في سبل ترشيد أدب الطفل إلى ما يتوافق مع طبيعة مراحله العمرية واحتياجاتها ، مع إعادة النظر في مناهجه الدراسية والنصوص الموجهة للطفل والتي لا تُحين بما يناسب المتغيرات العلمية والاجتماعية التي يعيشها الطفل في محيطه . Children’s literature represents an important pillar in building a child’s personality and developing his or her thought and creativity, because this literature, with its values, principles, information and arts, plays a significant role in raising a child, enriching his imagination and developing his level of thought. Writing for a child is not a simple matter, as it is directed to a sensitive category. Several conditions must be observed while writing a fictional or theatrical text directed to children. This is what contributed to the creation of several challenges and problems facing writing and receiving. And it calls for the concerted efforts, of all those involved in writing for the child, from writers, publishing houses, and educational psychology professors, To search for ways to rationalize children's literature in line with the nature and needs of their age stages; With a review of its educational subjects and texts directed to the child, which are not updated to suit the scientific, and social changes that the child lives in his surroundings.

الكلمات المفتاحية

الطفل ـ مشكلات ـ القصة ـ التشويق ـ اللغة . ; Child - problems - story - suspense – language