مجلة النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 97-121
2022-06-04

سيميائية الشخصية في مسرحية Gps لمحمد شرشال شخصية "الفنان" أنموذجا

الكاتب : عدنان بلال . عيسي أحمد .

الملخص

تحاول هذه الدراسة الوصول إلى مقاربة سيميائية لشخصية الفنان فيمسرحية GPS لمحمد شرشال، من خلال تتبع مسارها في المسرحية وتحديد وظيفيتها ودورها العاملي، وكذا الكشف عما تحمله من رموز وعلامات تفيد في فهم الاحداث والوصول إلى الوظائف المنوطة لها، وتنبني هذه المقاربة على إشكالية نوردها على النحو التالي: ما أهم الوظائف والعلامات التي حملتها شخصية الفنان في مسرحية GPS لمحمد شرشال؟ ولعلّ هذه الدراسة بتركيزها على فك الرسائل المضمرة التي حمتلها مختلف أبعاد شخصية الفنان وكذا العلامات التي تولدت باحتكاكها مع عناصر العرض الأخرى كشفت أنّ سيميائيتها جاءت ثرية بالعرض المسرحي، هذا لتخدم أفكار المؤلف وتطرحها للمتلقي بشكل قابل للقراءة والتأويل. This study is trying to get an approach to the character of the Artist in Mohamed Charchal's "GPS" play, By tracking its course with the play and determining its functionality and working role, It also detects symbols and signs that help to understand events and access the functions given to this character, This approach is based on the problematic nature of the following: What are the most important functions and marks carried by the artist's character in Mohammad Sharshal's GPS play? Perhaps this study, focusing on unravelling the blind messages carried by the various dimensions of the artist's character, as well as the signs generated by friction with the various elements of the show, revealed that her semitism came rich in theatrical presentation, so as to serve the ideas of the author and put it to the recipient in a readable and interpretable manner

الكلمات المفتاحية

المسرح ; الشخصية ; العلامة ; شخصية الفنان ; مسرحية GPS