مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 18, Numéro 2, Pages 28-46
2022-06-05

جدلية الأنا و الآخر بين الديني و الاجتماعي في المجتمع الجزائري مقاربة انثروبولوجية لجماعة بني مزاب في منطقة قسنطينة انموذجاً

الكاتب : نوارة فاطمة الزهراء . بن معمر بوخضرة .

الملخص

يمكن القول أن جدلية الأنا والآخر تكاد تكون حاضرة بشكل مباشر أو ضمني في كل التفاعلات الإنسانية بكل مستوياتها وأشكالها، كالعلاقات الثقافية بين الشعوب أوعلى المستوى الاجتماعي من خلال الاختلاف على مستوى العرق والدين أو اللغة أو الجنس. وهكذا إلى ما يصعب إحصاؤه من الاختلافات، فوجدت هذه الثنائية اهتمام حقول معرفية كثيرة واتجاهات فكرية مختلفة، تغيرت من خلالها دلالاتها وفقا لمعايير تحديدها ولآليات توظيفها. الأنا لا ينشأ بمعزل عن الآخر، بل ينشأ من أحشائه سواء كان هذا الآخر اللصيق (أنت) أو الآخر الجمعي البعيد ( هم) أو الآخر القريب (النحن)، في هذا الأخير سنتناول مقاربتنا الانثروبولوجية لجدلية الأنا والآخر في المجتمع الجزائري أين جسدنا الآخر القريب في جماعة بنو مزاب الذين هاجرو من جنوب الجزائر إلى شمالها بهدف ممارسة التجارة هذه المهنة التي تتطلب الانفتاح والتواصل المستمر مع الآخر وفي نفس الوقت تحرص هذه الجماعة على الانغلاق على الذات للمحافظة على خصوصيتها الثقافية والدينية التي تميزها عن المجتمع السائد. من خلال دراسة ميدانية في منطقة قسنطينة سنحاول رصد هذا الجدل الهوياتي ببعده الديني والاجتماعي لنجيب على التساؤل التالي: كيف يؤثر الاختلاف المذهبي في العلاقة بين المزابيوالقسنطيني؟ بمعنى هل الهوية الدينية –المذهبية- هنا صراعية هنا أم تواصلية؟ Abstract: It can be said that the ego and the other dialectic is almost present, directly or implicitly, in all human interactions in all their levels and forms, such as cultural relations between peoples or on the social level through differences on the level of race, religion, language, gender. and so on to what It is difficult to count the differences, and this duality found interest in many fields of knowledge and different intellectual trends, through which their implications changed according to the criteria for their identification and the mechanisms of their employment. The ego does not arise in isolation from the other, rather it arises from its guts, whether it is this close other (you) or the distant collective other (they) or the near other (we). The BanuMzab group who immigrated from southern Algeria to its north with the aim of practicing trade. This profession requires openness and constant communication with the other. At the same time, this group is keen to close in on oneself to preserve its cultural and religious specificity that distinguishes it from the prevailing society. Through a field study in the Constantine region, we will try to monitor this identity controversy with its religious and social dimension, to answer the following question: How does the sectarian difference affect the relationship between the Mozabite and Constantine? Meaning, is the religious identity - sectarian - here a conflict or a continuity here?

الكلمات المفتاحية

الهوية ; الآخر ; الجماعة الإثنية ; الاندماج ; بني مزاب ; الإباضية