المعيار
Volume 26, Numéro 5, Pages 483-510
2022-06-05

واقع تدريس أخلاقيات الإعلام في الجامعات العربية ، مناهج قديمة لبيئة إعلامية جديدة.

الكاتب : بوخنوفة عبد الوهاب .

الملخص

تناولت الدراسة الحالية مناهج syllabus مقرر أخلاقيات الإعلام في برامج الإعلام والاتصال الجماهيري بالجامعات العربية، حيث اشتملت عينة الدراسة على (21) منهجًا دراسيًا من مختلف الجامعات العربية الحكومية والخاصة . تم تحليل محتوى المنهج الدراسي لتطوير فهم أفضل لمحتوى المقرر وكيفية تدريسه. توصلت الدراسة الى أن الأخلاقيات يتم تدريسها مع القانون في مقرر واحد يأخذ مسمى تشريعات الإعلام وأخلاقياته ،وعادة ما يطرح المقرر للدراسة في السنة الثالثة من الخطة الدراسية للطالب بثلاث ساعات معتمدة وثلاث ساعات تدريس في الأسبوع . اعتمدت معظم المناهج عينة الدراسة على المحاضرات في تدريس المقرر، و لم يكن هناك أي اعتماد على دراسات الحالة و التفكير الاخلاقي الناقد، ويتضمن القاسم المشترك للتوصيف ثلاثة أهداف تعليمية ونادرًا ما ترتبط هذه الأهداف بطريقة ملحوظة وقابلة للقياس، وإن كانت متجذرة بالكامل تقريبًا في الكفاءات التأسيسية المعرفية. وشملت طرق التقييم السائدة المشاركة في الصف والامتحانات والتكليفات الفصلية ،ومالت معظم محاور المقرر نحو المواضيع ذات الطبيعة القانونية وقليلا منها فقط تناول المواضيع ذات العلاقة بالقضايا الأخلاقية في الممارسة الإعلامية. Title - Teaching media ethics in Arab universities: Old Curricula For a New Media Environment. Abstract: The current study dealt with the syllabus of media ethics courses in media and mass communication Curricula in Arab universities. The study sample included (21) syllabus from various Arab public and private universities. syllabus content has been analyzed to develop a better understanding of the course content and how it is taught. The study concluded that ethics are taught with the law in one course called Media Law and Ethics, and usually the course is presented for study in the third year of the student’s study plan with three credit hours and three teaching hours per week. Most of the syllabus relied on lectures in teaching the course, and there was no reliance on case studies and critical moral thinking, the average course description contained three learning objectives, rarely described in a noticeable and measurable way. Objectives were almost entirely rooted in foundational cognitive competencies. predominant assessment methods included participation, examinations, and assignments. Most of the course vocabulary focused on law, and only a few of them dealt with topics related to ethical issues in media practice.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات ; تشريعات ; إعلام ; مناهج ; معيارية ; منهاج دراسي ; ethics ; law ; curricula ; normative ; applied ; syllabus