مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 5, Numéro 1, Pages 1460-1483
2022-06-03

الغياب الأمومي اليومي وعلاقته بالمشكلات السلوكية لدى الأبناء -دراسة ميدانية على تلاميذ المرحلة الابتدائية من أبناء النساء العاملات- Daily Maternal Absence And Its Relationship To Behavioural Problems In Children. -a Field Study On Primary School Students Of Working Women ‘s Children-

الكاتب : بومزراق مروة . مدوري يمينة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى بحث العلاقة بين الغياب الأمومي اليومي والمشكلات السلوكية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من أبناء النساء العاملات، من خلال التعرف على درجة معاناة أبناء الأمهات العاملات من المشكلات السلوكية، والكشف عن العلاقة بين درجات المشكلات السلوكية لدى الأطفال وساعات الغياب اليومية للأمهات عنهم. وكذا التعرف على الفروق في درجات المشكلات السلوكية حسب نمط الغياب اليومي للأم عن الطفل (غياب ثابت، غياب متواتر). حيث استخدمنا المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 43 (24 تلميذ و19 تلميذة) يدرسون في الطور الابتدائي تم اختيارهم بطريقة قصدية، حيث أن أمهاتهم من النساء العاملات. وتم استخدام المقابلة العيادية (نصف الموجهة) وقائمة المشكلات السلوكية للأطفال "ش". وتم التوصل إلى النتائج التالية: - يعاني أبناء الأمهات العاملات من درجة مشكلات سلوكية أقل من المتوسط. - لا توجد علاقة ارتباطية بين درجات المشكلات السلوكية لدى الأطفال وساعات الغياب اليومية للأمهات عنهم. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات المشكلات السلوكية حسب نمط الغياب اليومي للأم عن الطفل (غياب ثابت، غياب متواتر). The current study aims to examine the relationship between daily maternal absence and behavioural problems among students of the primary stage of working women’s children, by indentifying the degree to which the children of working mothers suffer from behavioural problems, and revealing the relationship between the degree of behavioural problems in children and the daily hours of absence of mothers from them, as well as Identifying the differences in the degrees of behavioural problems according to the pattern of the mother’s daily absence from the child (fixed absence, frequent absence). Where we used the descriptive approach, the study sample consisted of 43 (24 male and 19 female students) studying in the primary stage who were chosen intentionally, as their mothers are working women, Clinical interview (semi- guided) and a behavior children problem checklist. The following results were obtained: - The children of working mothers suffer from less than average behavioural problems. - There is no correlation between the scores of children’s behavioural problems and the mothers’ daily hours of absence from them. - There are no statistically significant differences in the degrees of behavioural problems according to the pattern of daily absence of the mother from the child (fixed absence, frequent absence).

الكلمات المفتاحية

الغياب الأمومي ; المشكلات السلوكية ; تلاميذ المرحلة الابتدائية ; الأم العاملة. Maternel absence; Behavioral problems; Elementary school students; Working mother.