مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 5, Numéro 1, Pages 527-541
2022-06-03

المهام التّواصليّة وأهميتها في تعليم اللّغة العربيّة وصياغة أساليب تقويمها Communication Tasks And Their Importance In Teaching Arabic And Formulating Evaluation Methods

الكاتب : شاوش نسيمة . صبيحي محمّد لخضر .

الملخص

المهام التّواصليّة مفهوم تعليمي حديث، أُعتمد بشكل لافت في تعليم اللّغات بأوروبا، بتوصيّة من الإطار الأوروبي الذي انتهج مقاربة إجرائيّة غايتها القصوى تطوير كفاءة المتعلم التّواصليّة وتمكينه من إنجاز أفعال كلاميّة في مختلف المقامات التّخاطبيّة، انطلاقا من القيام بجملة من المهام الجماعيّة. ورغبة منا في خدمة اللّغة العربيّة والبحث في سبل تطوير مناهج تعليمها وتعلّمها؛ ارتأينا تقديم دراسة تهدف إلى البحث في مفهوم هذا المصطلح والكشف عن سبل الاستفادة منه في تعليم اللّغة العربيّة وصياغة أساليب التّقويم بالمرحلة الثانوية خصوصا؛ ذلك لأننّا نرى بأنّ هذه المرحلة مرحلة متقدمة تتطلب إعادة النّظر في طريقة تعليم اللّغة والتركيز على عنصر التّواصل والتفاعل بدل التّلقين والحفظ. الكلمات المفتاحية: المهمة التّواصليّة، المقاربة الإجرائيّة، الإطار المرجعي الأوروبي المشترك، تعليميّة اللّغة العربيّة. Abstract: Communicative tasks are a modern educational concept, which was remarkably adopted in language teaching in Europe, with the recommendation of the European framework, which adopted a procedural approach whose ultimate goal is to develop the learner’s communicative competence and enable him to accomplish verbal acts in various conversational positions, based on a campaign of collective tasks. And in our desire to serve the Arabic language and research ways to develop its teaching and learning curricula, we decided to present a study aimed at researching the concept of this term and revealing ways to benefit from it in teaching Arabic and formulating evaluation methods in the secondary stage in particular, because we see that this stage is an advanced stage that requires re- Consider the method of language teaching and focus on the component of communication and interaction rather than memorization. Key words: The communicative task, the procedural approach, the common European framework of reference, the teaching of the Arabic language.

الكلمات المفتاحية

المهمة التّواصليّة ; المقاربة الإجرائيّة ; الإطار المرجعي الأوروبي المشترك ; تعليميّة اللّغة العربيّة. ; The communicative task ; the procedural approach ; the common European framework of reference ; the teaching of the Arabic language.