الوقاية والأرغنوميا
Volume 15, Numéro 3, Pages 57-66
2021-10-01

دافعية التعلم لدى الطلبة وعلاقتها بالتصورات المستقبلية لديهم-دراسة ميدانية لدى طلبة جامعة اكلي محند اولحاج البويرة Students' Learning Motivation And Its Relationship To Their Future Perceptions

الكاتب : لوناس عبد الله . منصوري نبيل . علوان رفيق .

الملخص

ملخص: تعتبر فالدافعية من الشروط الأساسية التي يتوقّف عليها تحقيق الهدف من عملية التعلم، فلو تناولنا أي جامعة في أي تخصص لوجدنا أنهم يختفون فيما بينهم من حيث مستويات النشاط التي يظهرونها حيال دافعيتهم للاستقبال والتعلم، لذا فإننا نجد الكثير من المختصين والمهتمين يتساءلون عن أسباب هذا الاختلاف أو حتى درجاته، فالبعض يقبل على الأنشطة المعرفية بحماس كبير جدا في حين يرفضا البعض الآخر، أو يتقبلها بشيء من الفتور، وقد يستغرق تلميذ في نشاطه الدراسي ساعات طويلة بينما لا يستطيع آخر المثابرة في هذا النشاط بنفس المدة، ويسعى بعض الطلبة إلى الحصول على مستويات متفوقة، في الوقت الذي يرفض البعض الآخر هذه الأنشطة ويرضى بمستويات عادية أو منخفضة، ومن هنا لابد من وجود دافع يحمل الطالب على التعلم. لذا يطرح التساؤل ما درجة دافعية التعلم لدى الطلبة؟ وهل تختلف بمستوى تصوراتهم نحو المستقبل؟ الكلمات المفتاحية: دافعية التعلم –التصورات المستقبلية –الطلبة الجامعين. Abstract: Motivation is one of the basic conditions upon which the achievement of the goal of learning process depends. If we looked at any university in any discipline, we would find that there are differences between them in terms of the levels of activity they show about their motivation to receive and learn, so we find many specialists and interested people wondering about the reasons for this difference or even his grades, some accept cognitive activities with great enthusiasm while others reject it, or accept it with some apathy. A student may take long hours in his academic activity, while another cannot persist in this activity for the same period. Some students seek to obtain higher levels, while others reject these activities and are satisfied with normal or low levels. There must be a motive that forces the student to learn. Therefore, the question arises, what is the degree of students' learning motivation? Do they differ in the level of their perceptions of the future? Keywords: learning motivation - future visions - university students.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: دافعية التعلم –التصورات المستقبلية –الطلبة الجامعين. Keywords: learning motivation - future visions - university students.