مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 5, Numéro 1, Pages 59-79
2022-06-03

الخطاب الديني المتلفز وسياق الإنتاج الهوياتي لدى المرأة: من التمثل إلى الفعل

الكاتب : جير الزهرة . طيبي غماري .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن رهانات الخطاب الديني التلفزيوني واستراتيجياته في خلق وتشكيل الهوية الدينية للمرأة الجزائرية، وفي هذا السياق، انطلقت الدراسة من تساؤل يبحث عن مدى فعالية الخطاب الديني المتلفز في تشكيل استجابات هوياتية لدى المرأة وعن آليات تفاعل السجل الإيماني التقليدي مع السجل الإيماني الحداثي لديها. ركزت الدراسة على عينة قصدية مكونة من إثنتا عشر (12) مفردة من مدينة معسكر لإجراء المقابلة، وتم استخدام المنهج الفهمي التحليلي، وقد خلصت الدراسة أن المرأة المحلية تعيش تفاوضا استراتيجيا بين السجلين الإيمانيين التقليدي والحداثي عن طريق عملية الذهاب والإياب بينهما تمثلا وممارسة، وتعيش في نفس الوقت تارة وعيا زائفا وتارة أخرى وعيا قلقا، حيث أن العديد من ممارساتها وسلوكياتها الاجتماعية اليومية تعكس واقعا متمايزا يصل أحيانا إلى حد التناقض وأحيانا أخرى إلى التعدد. Abstract: The present research study aims to investigate the issues of the television religious discourse and the used strategies to create and shape the religious identity of Algerian women. In this context, we started our study from the problematic that questions the effectiveness of televised religious discourse in shaping women's identity responses, and the mechanisms of interaction of her traditional faith with modern faith registers. Accordingly, the worked on an intentional sample consisting of twelve (12) case studies from the city of Mascara to conduct the interviews, relying on the scientific-analytical approach. The study concluded that local woman experience a strategic negotiation between the traditional and modern faith registers through the process of going back and forth between them in representation and action. They also witness a kind of false an anxious awareness in different times, as many of her daily social practices and behaviors reflect a distinct reality that sometimes reaches the level of contradiction and plurality.

الكلمات المفتاحية

خطاب؛ ; تلفزيون؛ ; المرأة؛ ; هوية دينية؛ ; قيم ; Discourse; ; Television; ; Woman; ; Religious Identity; ; Values.