مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 10, Numéro 2, Pages 34-56
2022-06-02

مساهمة مفاهيم التسويق السياحي الحديث في ترقية القطاع السياحي

الكاتب : حراث سمية . بلحيمر براهيم .

الملخص

الملخص : نظرا لأهمية نشاط التسويق السياحي وارتباطه بالنشاطات الاقتصادية الأخرى فان الأمر يتطلب التعمق في مفاهيمه وتحليل عناصره من اجل تطويره خدمة للبشرية ككل، باعتباره من بين المحددات الأساسية لنمو وتطور القطاع السياحي حيث يساعد في البحث عن حاجات ورغبات المستهلكين وتحريك دوافعهم السياحية عن طريق تعريفهم بالقدرات والمقومات السياحية التي تتمتع بها الدولة، حيث خلصت هذه الدراسة الى ان التسويق السياحي يعد احد العوامل الرئيسية للنهوض بالقطاع السياحي الذي مر بتطورات عديدة وتتبع أهميته من الدور الذي يلعبه في تحويل السياحة الى ساحة المنافسة بين جميع دول العالم وما يدره على الدول من رؤوس الأموال واستثمارات تساهم في الناتج القومي و كذا خلق فرص العمل، لذلك أصبح القطاع السياحي عصبا مهما في الحياة الاقتصادية، ومن هنا جاءت هذه الدراسة من اجل البحث في موضوع التسويق السياحي والإلمام بأهم المفاهيم النظرية للموضوع . Abstract: Given the importance of the tourism marketing activity and its connection with other economic activities, it is necessary to delve into its concepts and analyze its elements in order to develop it in order to serve humanity as a whole, as it is among the basic determinants of the growth and development of the tourism sector, as it helps in the search for the needs and desires of consumers and motivates their tourism motives by introducing them to the capabilities and components of tourism. which the state enjoys, as this study concluded that tourism marketing is one of the main factors for the advancement of the tourism sector, which has undergone many developments and traces its importance from the role it plays in transforming tourism into a competition arena among all countries of the world and what it brings to countries in terms of capital, investments, source of income or National output and job positions, so the tourism sector has become an important nerve in economic life, and hence this study came in order to discuss the issue of tourism marketing and in order to become familiar with the most important theoretical concepts of the subject

الكلمات المفتاحية

التسويق ; الخدمات ; marketing ; services