مجلة العلوم وافاق المعارف
Volume 2, Numéro 1, Pages 386-407
2022-06-01

ثقافة التقويم وكيفية ممارسته عند الأساتذة: دراسة ميدانية

الكاتب : أزمري مريم .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى رصد الثقافة التقويمية عند المدرس باعتبارها مرجعية نظرية تؤطر ممارسته للتقويم. أجريت الدراسة على عينة مكونة من 60 مدرسا ومدرسة للتعليم الابتدائي بالمديرية الإقليمية القنيطرة التابعة لجهة الرباط-سلا-القنيطرة. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها، اعتمدنا على مجموعة من الأدوات أهمها الاستمارة وتحليل المضمون. وقد أظهرت النتائج ضعف الكفايات النظرية المتعلقة بالتقويم لدى المدرسين ووجود صعوبات تعترضهم في ممارساتهم التقويمية. وفي ضوء ما أسفرت عنه النتائج، نوصي بتعميق التكوين الأساس والمستمر في مجال التقويم وتوعية المدرسين بأهميته في تجويد وتطوير العملية التعليمية التعلمية. This study aimed to monitor the teacher's orthodontic culture as a theoretical reference for his practice. The study was carried out on a sample of 60 teachers and primary education schools in the kenitra regional directorates of the Rabat-Sale and kenitra regions. To achieve its goals of study and answering questions, we have relied on a range of tools, the most important of which is form and content analysis. The results of the study showed that teachers had poor theoretical competence in evaluation and difficulties in their corrective practices. In view of the results, we recommend that basic and continuous training in the field of assessment be strengthened and that teachers be made aware of its importance in improving and developing the teaching and learning process.

الكلمات المفتاحية

لكلمات المفاتيح : الثقافة التقويمية، المدرس، ممارسة التقويم، العملية التعليمية التعلمية،التكوين. ; Key words : orthodontic culture, the teacher, evaluation practice, the teaching-learning process, formation.