دراسات اقتصادية
Volume 9, Numéro 1, Pages 264-288
2022-06-02

أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصال في دعم الذكاء التنافسي بالمؤسسات المصرفية -دراسة ميدانية على عينة من البنوك التجارية بمدينة الجلفة.

الكاتب : سبع عائشة . بن عودة مصطفى .

الملخص

تناولت هذه الدراسة موضوع أثر تكنولوجيا المعلومات والاتصال في دعم الذكاء التنافسي بالمؤسسات المصرفية وذلك في قطاع البنوك بمدينة الجلفة ممثلا بخمسة بنوك تجارية، أربعة منها عمومية وواحدة خاصة. و طبقت الدراسة على عينة مكونة من (46) موظفاً، من أصل مجتمع الدراسة المكون من (66) موظف. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من نتائج أهمها ما يلي: ـ وجود مستوى مرتفع لتكنولوجيا المعلومات والاتصال والذكاء التنافسي في البنوك التجارية بمدينة الجلفة. ـ وجود علاقة ارتباط موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (α≤ 0.05)، بين تكنولوجيا المعلومات والاتصال والذكاء التنافسي في البنوك التجارية بمدينة الجلفة. ـ كما تبين من خلال نتائج الانحدار الخطي المتعدد أن هناك علاقة تأثير موجبة دالة إحصائياً عند مستوى معنوية (α≤ 0.05)، بين بعد الشبكات والاتصالات والذكاء التنافسي في البنوك التجارية بمدينة الجلفة. كلمات مفتاحية: تكنولوجيا المعلومات والاتصال ، الذكاء التنافسي، البنوك التجارية، مدينة الجلفة. تصنيفات JEL : M15، M19. Abstract This study dealt with the issue of The impact of information and communication technology on supporting competitive intelligence in banking institutions, and This study was tested in the banking sector in the city of Djelfa, represented by five banks, four of which are public and one private. The study was applied to a sample of (46) employees, out of a study population of (66) employees. The study concluded to a set of results including the following: ـ The high level of TIC and competitive intelligence in commercial banks in the city of Djelfa. ـThere is a positive correlation statistically significant at α level (α ≤ 0.05), between TIC and competitive intelligence in commercial banks in the city of Djelfa. ـ The study showed through multiple linear regression results that there is a statistically significant positive effect at α level (α ≤ 0.05), Between the dimension of networks and communications and competitive intelligence in commercial banks in the city of Djelfa. Keywords: information and communication technology, competitive intelligence, Commercial banks, City of Djelfa. Jel Classification Codes: M15, M19

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا المعلومات والاتصال ، الذكاء التنافسي، البنوك التجارية، مدينة الجلفة. ; information and communication technology, competitive intelligence, Commercial banks, City of Djelfa.