الرواق
Volume 8, Numéro 1, Pages 690-709
2022-06-01

الادارة المدرسية ودورها في تحقيق الصحة المدرسية بمدارس التعليم الابتدائي

الكاتب : جعفر كلتوم . بن تامي رضا .

الملخص

تهدف هذه الدراسة النظرية الى معرفة دور الادارة المدرسية في تحقيق الصحة المدرسية وتفعيلها في المؤسسات التعليمية، لأنها من أهم الركائز الاساسية التي تهتم بها المدرسة وذلك لصحة وسلامة التلاميذ من الأمراض. هناك العديد من المشاكل الصحية المنتشرة في المدارس والتي يمثل منتسبيها اهم شريحة من شرائح المجتمع، بحيث قد تكون هذه الأمراض نتيجة الإفراط في السمنة مثلا أو سوء التغذية، إضافة إلى استعمال التلاميذ لبعض العادات الصحية السيئة والسهر على القنوات الفضائية والهواتف النقالة إلى غير ذلك. فنظرا لأهمية الصحة المدرسية في المجتمع المدرسي يجب على الإدارة المدرسية المبادرة لتطوير واقع الصحة المدرسية إلى الأفضل خاصة في المرحلة الابتدائية باعتبارها من أهم المراحل التعليمية للتلميذ والتعاون مع الجهات المعنية في توسيع دائرة التربية الصحية المدرسية واكتساب التلاميذ الخبرات والمعلومات والعادات الصحية السليمة حتى تشمل الصحة كل الموجودين داخل وخارج المدرسة, وبالتالي فإن العمل على توفير الصحة المدرسية للتلميذ والاهتمام به تضمن صحة وسلامة التلميذ من التعرض للعاهات والمخاطر الصحية مما يجعله يستمر بدراسته بشكل عادي. This theoretical study aims to find out the role of school management in achieving school health and activate them in educational institutions, because it is one of the most basic pillars that the school cares about, for the health and safety of pupils from diseases. There are many health problems diffuse in schools, whose members represent the most important segment of society, these diseases may be the result of excessive obesity, for example, or malnutrition, in addition to the pupils use of some bad health habits, watching satellite channels and mobile phones, etc. Given the importance of school health in the school community, the school administration must take the initiative to develop the reality of school health for the better, especially in the primary stage, as it is one of the most important educational stages for the pupil, and cooperate with the concerned authorities to expand the school health education and the pupils acquisition of experiences, information and good health habits so that health includes all those present, inside and outside the school, and therefore, the work to provide school health for the pupil and interest in it ensures the health and safety of the pupil from exposure to distortions and health risks, which makes him continue his studies normally.

الكلمات المفتاحية

الادارة المدرسية ; الصحة المدرسية ; المرحلة الابتدائية