الرواق
Volume 8, Numéro 1, Pages 392-411
2022-06-01

أخلاقيات الإعلام الجديد بين سطوة التكنولوجيا واقتصاد السوق

الكاتب : بلمعمر فاطمة .

الملخص

في ظل انفتاح السوق العالمية وتطور البنية الاقتصادية والثورة التكنولوجية وأثر ذلك على تشكيل الرأي العام وصناعته كان لابد من الاعتماد الشبه كلي على المؤسسات الإعلامية في تدويل الهيمنة الثقافية وتصنيع الأفكار بمنطق اقتصاد السوق ، مما جعل العالم اليوم يعيش ما يطلق عليه بعصر صناعة الإعلام والذي أضحى يربط بين السوق والإعلام كوحدة عضوية تتفتح بفعل السياسات الرأسمالية والتحولات العالمية ، وهذا ما أثر في حقيقة الأمر على آلية الممارسة الإعلامية من حيث تأثر أخلاقيات المهنة الإعلامية بطغيان مفهوم الربحية في إنتاج المضامين الإعلامية باستغلال التطور التكنولوجي ولذلك فقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم تجليات الصناعة الإعلامية والتكنولوجية وتأثيرها على أخلاقيا الإعلام الجديد. Abstract: With the openness of the global market ,the development of the economic structure the technological revolution and the impact of that on the formation of public opinion and its shaping ,it was necessary to depend mostly on media institutions in the internationalization of cultural domination and the manufacture of ideas with the logic of market economy that made the world today live what is called the media industry ,which has become a link between the market and media as an organic unit, This has really affected the mechanism of media practices in terms of the influences of the media profession ethics by the concept of profitability in producing media content by exploiting technological development .Therefore we are going to try through this study to know the most important manifestations of technological and media industry and their impact on the ethics of new media.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات الإعلام الجديد، سطوة التكنولوجيا ، اقتصاد السوق .