الرواق
Volume 8, Numéro 1, Pages 73-86
2022-06-01

تجليات عولمة الصناعة الثقافية في تغيير الهوية الثقافية العربية

الكاتب : قاسحي فيروز .

الملخص

تعد الثقافـة والبنـاء الثقـافي مـن المكونـات الأساسـية في أي مجتمـع، حيـث يظهـر الفـرق بين أي شعب من الشعوب وآخر في مدى رقـي وتطـور الثقافـة المجتمعيـة وقدرتها على التفاعل مـع التطـور الـذي يلحـق بفروع الحياة المختلفة، على أساس أنها تعبر عن الخبرة الإنسانية في أي مجتمع. ولا أحد ينكر تأثير العولمة على شتى جوانب الحياة، ولاسيما الثقافة حيث تواجه تحديات لا حصر لها تدفعها لمراجعة قدرتها على التحرك في عالم ليس من صناعتها. ومن هنا تتعرض الثقافة العربية لمخاطر عديدة بفعل ظاهرة العولمة نظرا لما تمتلكه العولمة من أدوات وآليات تغريبية تستهدف في النهاية تحويل المجتمعات العربية إلى مجرد مجتمعات استهلاكية عبثية مستلبة الإرادة والهوية. وتقوم صناعة الثقافة ذات التوجه العولمي بتغيير ملامح المجتمع الذي نعيش فيه حيث تبدأ بإفراغ الهوية الثقافية من كل محتوى وتحويل المجتمع إلى عالم من المؤسسات والشبكات العالمية. ويتحول معه أفراد المجتمع إلى مستهلكين للسلع والصور والمعلومات التي تفرض عليهم. ومن ثم يصبح الوطن الحقيقي هو الفضاء المعلوماتي الذي تصنعه شبكات الاتصال والعولمة. Culture and cultural construction are among the basic components of any society, as the difference between peoples appears in the extent of the sophistication and development of societal culture and its ability to interact with the development that is attached to the different branches of life, on the basis that it expresses the human experience in any society, and no one denies the impact of globalization on various aspects of life, especially culture, as it faces countless challenges, pushing it to review its ability to move in a world that is not its own industry, and from here the Arab culture is exposed to many dangers due to the phenomenon of globalization and to the foreign tools and mechanisms it possesses which aims to transform Arab societies to consuming societies that dispossesses will and identity. The global-oriented culture industry is changing the features of the society in which we live as it begins with emptying the cultural identity of all content and transforming society into a world of global institutions and networks, and with it members of society turn into consumers of goods images, and information that are imposed on them, and then the real home becomes an Informatics space made by communication networks and globalization.

الكلمات المفتاحية

العولمة، الثقافة، الصناعة الثقافية، الهوية، الهوية الثقافية