دراسات معاصرة
Volume 6, Numéro 1, Pages 531-541
2022-06-02

تجليات الألم في الكتابة السردية العراقية بين تأرجح الإبداع وحدود إمتاع القارئ رواية – صيادو الريح -للمياء الآلوسي نموذجا The Manifestations Of Pain In The Iraqi Narrative Writing Between The Fluctuation Of Creativity And The Limits Of The Reader’s Enjoyment, A Novel Wind Hunters - The Alusi Water As A Model

الكاتب : لطرش صليحة . بودية أمحمد .

الملخص

ملخص: حين نتألم نجنح إلى الكتابة هذا الحقل السردي الذي ينفتح على الواقع والمتخيل صِيَغُ بِناَئِهِ تتعدد تبعا لجدل الآليات السردية ،والتي كان لها أثرها على الواقع المعيشي للكاتب سواء على الأسرة أو المجتمع فعُشاق الأدب والكتابة والقراءة الأدبية يعرفونها ويحسونها لكن لم يتوقفوا عندها ، فالمسار الروائي هو عادة افتراض نظري لقدرات تعكسها مكونات الوعي والوجدان ومن ثم محاولة فهم ماهية الألم ، وبناءا على ذلك فالقارئ والناقد وعَبرَ هذا الافتراض يضعان الرواية في أنها تعبيرا أو بعبارة أخرى تصويرا لهموم العمق البشري. لذلك جاءت سطور هذه الورقة لتجيب عن إشكالية التأرجح بين الألم والإبداع الروائي عند الأديبة "لمياء الآلوسي" في رواية "صيادوالريح "وإظهار مدى تمكنها من الكتابة تحت وطأة الألم ولما لا أيضا خارجه ، وهذا حتى لا تقف الكتابة الروائية كوسيلة فقط للإمتاع والإلهام السيكولوجي. Abstract: When we suffer, we tend to write. This narrative field that opens up to reality and the imagined has many forms of construction according to the controversy of narrative mechanisms, which had an impact on the writer’s living reality, whether on the family or society. Lovers of literature, writing and literary reading know and feel it, but they did not stop there. The narrative path is usually A theoretical assumption of abilities reflected in the components of consciousness and conscience, and then an attempt to understand the nature of pain. Accordingly, the reader and critic, and through this assumption, put the novel as an expression, or in other words, a depiction of the concerns of the human depth. Therefore, the lines of this paper came to answer the problem of oscillation between pain and novelistic creativity for the writer “Lamia Al- Alusi” in the novel “Sayyad Wal-Rih” and to show the extent to which she was able to write under the weight of pain and why not also outside it, and this is so that fiction writing does not stand as a means only for enjoyment and psychological inspiration.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الألم. الكتابة.، الرواية . القاريء.، السرد ; Keywords: the pain ; Writing ; the novel ; Reader ; Narration